EĞİTİM - 28 Aralık 2025 Pazar 11:09

Prof. Dr. Özlem Diken: "DİLKOM yalnızca uygulama değil, aynı zamanda güçlü bir araştırma merkezidir"

A
A
A
Prof. Dr. Özlem Diken: "DİLKOM yalnızca uygulama değil, aynı zamanda güçlü bir araştırma merkezidir"

Anadolu Üniversitesi Dil ve Konuşma Bozuklukları Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (DİLKOM) Müdürü Prof. Dr. Özlem Diken merkezin kuruluş amacı, hizmet alanları, toplumsal etkileri ve gelecek projelerini anlattı.


DİLKOM’un kuruluş sürecine değinen Prof. Dr. Özlem Diken, merkezin yalnızca bir uygulama birimi olmaması hakkında"DİLKOM bir marka, 1999 yılında rektörlüğe bağlı olarak kurulmuş bir merkez. Kuruluş amacı çok çok eskiye dayanıyor. Türkiye’de henüz dil ve konuşma terapistliği diye bir meslek yokken, kurucumuz Prof. Dr. Seyhun Topbaş’ın vizyonu sayesinde aslında bu mesleğin temelleri DİLKOM’da atıldı. Lisansüstü Eğitim Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora programlarıyla ilk akademik kadrolar yetiştirildi. Bu akademik kadrolar daha sonra Türkiye’nin farklı üniversitelerinde, farklı fakültelerde dil ve konuşma terapistliği bölümlerinin kurulması için ilk tohumları attılar. Türkiye’deki ilk Sağlık Bilimleri Fakültesi de yine Anadolu Üniversitesi’nde, DİLKOM’dan yetiştirilen akademisyenlerle açıldı. Şu an en önemli ve öncelikli amacımız; dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklara ve yetişkinlere değerlendirme yapmak, tanı koymak, terapi uygulamak, izleme ve danışmanlık hizmetleri sunmak" dedi.



"DİLKOM yalnızca uygulama değil, aynı zamanda güçlü bir araştırma merkezidir"


Merkezin araştırma boyutuna da dikkat çeken Prof. Dr. Diken, DİLKOM’un akademik üretimde aktif rol üstlendiğini belirterek şunları söyledi:


"DİLKOM aynı zamanda bir araştırma merkezi. Başta kendi üniversitemizin farklı fakülteleri olmak üzere diğer üniversitelere de uygulama platformu sunuyoruz. TÜBİTAK projeleri, BAP projeleri, tez çalışmaları burada yürütülebiliyor. DİLKOM’da geliştirilen değerlendirme testleri, ölçekler, müdahale programları ve kitaplar somut çıktılar olarak alana kazandırılıyor. Bu anlamda oldukça aktif bir merkeziz."



"Öğrencilerimiz gerçek vakalarla, süpervizyon eşliğinde çalışıyor"


Eğitim sürecine ilişkin bilgi veren Diken, Dil ve Konuşma Terapistliği Bölümü öğrencilerine uygulama imkânı sunduklarını belirterek şu ifadelere yer verdi:


"Üçüncü sınıf öğrencilerimize gözlem platformu sunuyoruz. Dördüncü sınıfa geldiklerinde ise süpervizörler eşliğinde gecikmiş konuşmadan yutma bozukluklarına, afaziden akıcılık bozukluklarına kadar farklı vaka gruplarıyla çalışma imkânı sağlıyoruz. Ergoterapistlerden çocuk psikiyatristlerine, özel eğitimcilerden kulak burun boğaz hekimlerine kadar farklı meslek gruplarından uzmanlarla seminerler ve çalıştaylar düzenliyoruz."



"20 aylıktan 80’li yaşlara kadar çok geniş bir yaş grubuna hizmet veriyoruz"


Hizmet verilen yaş aralığına değinen Prof. Dr. Diken, merkezin geniş bir kitleye hitap ettiğini belirterek şunları söyledi:


"20 aylıktan itibaren terapi alan çocuklarımız var. En ileri yaş grubumuzda ise 80’li yaşlarda, inme sonrası dil kaybı yaşayan bireylerimiz bulunuyor. Gecikmiş konuşma, dudak-damak yarıklığı, Down sendromuna bağlı dil bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, kekemelik, disleksi, motor konuşma bozuklukları, yutma bozuklukları ve inme sonrası dil kaybı gibi on farklı alt ünitede hizmet sunuyoruz."



"Başvurularda telefonun yanı sıra dijital otomasyon sistemi devreye giriyor"


Başvuru sürecinde dijitalleşmeye geçtiklerini belirten Diken, yeni sistemi şöyle anlattı:


"Telefonla bize ulaşmak mümkün ancak ikinci dönem itibariyle bir otomasyon sistemi de devreye giriyor. Danışanlar hangi üniteden hizmet alacaklarını, hangi uzmanın uygun olduğunu, randevu boşluklarını ve gelmeden önce hazırlamaları gerekenleri bu sistem üzerinden görebilecek."



"Aileler terapi sürecinin aktif bir parçası"


Ailelerin en önemli paydaşlardan biri olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Diken, şu ifadeleri kullandı:


"İletişim karşılıklı gerçekleşen bir süreç. Bu nedenle sadece bireyle değil, iletişim kurduğu kişilerle de çalışıyoruz. Aile eğitim seminerleri düzenliyoruz. Bazı terapilerde aileleri doğrudan sürece dahil ediyoruz. Tek yönlü camlar sayesinde aileler terapileri izleyebiliyor, kulaklıklarla içerideki süreci takip edebiliyor."



"Toplumsal farkındalık, bireyin yaşam kalitesini doğrudan etkiliyor"


Toplumsal katkının merkez için önemli bir hedef olduğunu ifade eden Diken, farkındalık çalışmalarına dikkat çekerek şunları söyledi:


"Disleksi, kekemelik, yutma bozuklukları gibi alanlarda toplumda bilinç oluşturmak istiyoruz. Öğretmenlerin, ailelerin ve toplumun bilinçlenmesi çocuğun akademik ve sosyal yaşamını doğrudan etkiliyor."



"Dijitalleşme ve teknoloji yatırımları önceliğimiz"


Yeni dönem projelerine ilişkin konuşan Prof. Dr. Diken, teknolojik altyapının güçlendirildiğini belirterek şu ifadelere yer verdi:


"Sağlık sektörü hızla gelişiyor. Biz de en güncel teknolojileri merkezimize kazandırmaya çalışıyoruz. Böylece buraya gelen bir birey, Türkiye’nin ya da dünyanın herhangi bir yerinde aynı standartlarda değerlendirilebilsin. Randevu, terapi ve arşiv süreçlerini dijital platforma taşıyoruz. Bu sayede hem çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlıyor hem de daha verimli bir sistem oluşturuyoruz."


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Mersin Öğrenciler dışarıda, veliler sınavda Mersin’in Erdemli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ile belediye iş birliğinde düzenlenen proje kapsamında veliler okudukları kitaptan sınav oldu. Tüm sınav kurallarına uyularak sınıflara alınan veliler, öğrencilerin yaşadığı sınav kaygı ve heyecanını birebir yaşadı. Cumhurbaşkanlığı tarafından 2025 yılının "Aile Yılı" ilan edilmesi kapsamında, Erdemli’de aile temelli okuma kültürünü yaygınlaştırmak ve güçlendirmek amacıyla "Okuyan Aile, Güçlü Gelecek" Projesi hayata geçirildi. İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve Erdemli Belediyesinin katkılarıyla hazırlanan proje kapsamında veliler, öğrencilerin yaşadığı sınav stresi ve heyecanını tattı. Selviler, Arpaçbahşiş Yardımcılar ve Milli İrade ilk ve ortaokullarının velileri merhum eğitimci-yazar Doğan Cüceloğlu’nun "Başarıya Götüren Aile" adlı kitabını okudu. Belirlenen süre sonunda veliler, kitap içeriğine yönelik hazırlanan sınava katıldı. Bu kapsamda hem okuma süreci pekiştirildi hem de veliler çocuklarıyla ortak bir deneyim yaşadı. Veliler projeden duydukları memnuniyeti dile getirerek, çalışmanın kendileri ve çocukları için oldukça faydalı olduğunu kaydetti. Öğrenciler ise bu kez ailelerinin sınavda, kendilerinin dışarıda olduğunu ifade ederek, onlarla empati kurduklarını belirtti. Erdemli Belediye Başkanı Mustafa Kara’da güçlü gelecek için okullara ve ailelere destek olmaya devam edeceklerini söyledi. Etkinlik sonunda dereceye giren veliler ödüllerini Erdemli Kaymakamı Aydın Tetikoğlu, Belediye Başkanı Mustafa Kara ve İlçe Milli Eğitim Müdürü Yusuf Açıkyörük’ün elinden aldı.
Mersin Öğrenciler dışarıda, veliler sınavda Mersin’in Erdemli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ile belediye iş birliğinde düzenlenen proje kapsamında veliler okudukları kitaptan sınav oldu. Tüm sınav kurallarına uyularak sınıflara alınan veliler, öğrencilerin yaşadığı sınav kaygı ve heyecanını birebir yaşadı. Cumhurbaşkanlığı tarafından 2025 yılının "Aile Yılı" ilan edilmesi kapsamında, Erdemli’de aile temelli okuma kültürünü yaygınlaştırmak ve güçlendirmek amacıyla "Okuyan Aile, Güçlü Gelecek" Projesi hayata geçirildi. İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve Erdemli Belediyesinin katkılarıyla hazırlanan projesi kapsamında veliler, öğrencilerin yaşadığı sınav stresi ve heyecanını tattı. Selviler, Arpaçbahşiş Yardımcılar ve Milli İrade ilk ve ortaokullarının velileri merhum eğitimci-yazar Doğan Cüceloğlu’nun "Başarıya Götüren Aile" adlı kitabını okudu. Belirlenen süre sonunda veliler, kitap içeriğine yönelik hazırlanan sınava katıldı. Bu kapsamda hem okuma süreci pekiştirildi hem de veliler çocuklarıyla ortak bir deneyim yaşadı. Veliler projeden duydukları memnuniyeti dile getirerek, çalışmanın kendileri ve çocukları için oldukça faydalı olduğunu kaydetti. Öğrenciler ise bu kez ailelerinin sınavda, kendilerinin dışarıda olduğunu ifade ederek, onlarla empati kurduklarını belirtti. Erdemli Belediye Başkanı Mustafa Kara’da, güçlü gelecek için okullara ve ailelere destek olmaya devam edeceklerini söyledi. Etkinlik sonunda dereceye giren veliler ödüllerini Erdemli Kaymakamı Aydın Tetikoğlu, Belediye Başkanı Mustafa Kara ve İlçe Milli Eğitim Müdürü Yusuf Açıkyörük’ün elinden aldı.