GENEL - 02 Temmuz 2023 Pazar 10:08

Tatilciler dikkat: Tatile giderken dolandırıcıların tuzağına düşmeyin

A
A
A
Tatilciler dikkat: Tatile giderken dolandırıcıların tuzağına düşmeyin

Kayseri Baro Avukatı İbrahim Yavuz Yaşar, tatile giderken internet üzerinden rezervasyon yapacak vatandaşları sahte sitelere karşı uyararak, “Tatil rezervasyon bilgilerinin ekran görüntüleri vatandaşların ellerinde bulunmalı” dedi.

Kayseri Baro Avukatı İbrahim Yavuz Yaşar, tatile giderken internet üzerinden rezervasyon yapacak vatandaşları sahte sitelere karşı uyararak, “Tatil rezervasyon bilgilerinin ekran görüntüleri vatandaşların ellerinde bulunmalı” dedi.


Kayseri Baro Avukatı İbrahim Yavuz Yaşar, dolandırıcıların orijinal sitenin aynısını yaparak vatandaşları tuzağa çektiklerini söyleyerek, “Bu olayın ilk gelişim aşamasında zaten vatandaşlarımız ilk önce bir araştırma telaşına düşüyor internet üzerinden. Burada bu dolandırıcıların yaptığı direkt bir sistem kullanmak. Bu sistem üzerinden ilgili şirketin sitesini kopyalıyorlar, sitenin kopyalanmasıyla beraber tarayıcıda zaten onu arattırdığı zaman en öne düşürtmek sureti ile vatandaşın orada ilgisini çekmeyi bir şekilde başarıyorlar. Bu siteye girdiğimiz zaman mevcut orijinal siteyle hiçbir farkı olmuyor. Sanki hakikaten o şirketin sitesiymiş, orijinal şirketten biz rezervasyon yaptırmışız intibasına kapılmamızı sağlayacak derecede site yapıyorlar. Bunu çok güzel kullanmayı başarıyorlar. Vatandaşlarımız da ne yazık ki fazla araştırma gereği duymadan site ya da sosyal medyadan da arattırarak taklit sitelere girmek suretiyle ilk önce bu şekilde kandırıyorlar ve tuzağa çekiyorlar. Olayın ilk gelişme aşaması da bu şekilde ilerliyor” dedi.


Vatandaşların siteden şüphe duyması halinde Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nden teyit edebileceklerini söyleyen İbrahim Yavuz Yaşar, "Burada Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TURSAB) adında bir kurumumuz mevcut. Bu kurumumuzun sitesine girerek, ilgili şirketin de bilgilerini oraya girmek suretiyle gerçekten o şirket var mı diye bakabilirler. Şirketin kimlik bilgilerine de bakıp sitede yer alan bilgiler doğru mu diye bakıp, sonrasında o şirketin hakikaten var olup olmadığını tespit edebilirler. Ya da ilgili şirket aranarak sitenin kendilerine ait olup olmadığını sorarak da öğrenebilirler. Çok kısa bir işlem bu, her vatandaşın interneti kullanabildiğini varsayarsak 3-5 dakikalık bir iş için dolandırıcılara maruz kalarak tatillerini heba etmelerini istemeyiz” ifadelerini kullandı.



"Rezervasyonun ekran görüntüleri mutlaka bulunmalı”


Vatandaşların rezervasyon işleminin ekran görüntülerini mutlaka alması gerektiğini söyleyen İbrahim Yavuz Yaşar, sözlerine şu şekilde devam etti:


“Oldu ki başlarına böyle bir olay geldi diyelim, bu olay bir dolandırıcılık suçu zaten. Dolandırıcılık suçu hileli hareketlerle karşı tarafı kandırmak suretiyle ondan bir menfaat sağlanmasıdır suçun tanımı itibariyle. Burada da zaten karşı taraf zaten menfaat sağlıyor ama bu menfaati sağlarken hileli bir şekilde kandırarak sağlıyor. Bu kandırma da zaten orijinal siteyi taklit ederek gerçekleşiyor. Dolandırıcılık suçu da zaten burada vücut buluyor. Suç Vücut bulduktan sonra savcılığa gidip, alabiliyorlarsa ekran görüntüleri, yazışmalar gibi materyallerle beraber dilekçe ile beraber verdikten sonra savcılıktan suç duyurusunda bulunabilirler. Sonuçta internet çağında yaşıyoruz. Vatandaşlarımız bir siteye rezervasyon bilgilerini girip kayıt yaptırdıktan sonra bir ekran görüntüsü alabilirlerse ellerinde siteye girdiklerine dair bir belge tarzında bulunursa daha sonraki süreçte suç duyurusunda bulunurken bu da ellerinde bir ispat belgesi olarak kalır.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Sakarya Farklı renk ve kültürlerden insanlar Türkçe’yi, SAMEK’le öğreniyor Sakarya Büyükşehir Belediyesi, Karasu SAMEK’te açtığı “Yabancılar için Türkçe” dersleriyle farklı ülkelerden gelen misafirlere Türkçe’yi öğreterek farklı kültürler arasında güçlü bir bağ oluşturuyor. Farklı renk ve mozaiklerden insanlar Türkiye’yi Türkçe öğrenerek daha yakından tanıyor. Sakarya Büyükşehir Belediyesi, Sanat ve Meslek Edindirme Kursları (SAMEK) sayesinde dil ve kültür arasında güçlü bir bağ kurarak, yabancıların toplumsal uyumunu ve iletişimini güçlendiriyor. Karasu SAMEK’te farklı ülkelerden gelen vatandaşlara yönelik gerçekleştirilen “Yabancılar için Türkçe” dersleriyle farklı kültürlerin Türkçe ile birleştiği, bir arada kaynaştığı özel bir ortam sunuluyor. Bu derslerde Azerbaycan, Rusya, Ukrayna, Fas, Özbekistan ve Suriye’den 30 yabancı uyruklu vatandaşa okuma-yazma ve konuşma ağırlıklı Türkçe eğitimi veriliyor. Farklı renklerden, kültürlerden, mozaiklerden insanlar Türkiye’yi SAMEK’le tanıyıp seviyor. Kursiyerlerden Özbekistan vatandaşı Meliha Kari, “Başlangıçta hiçbir şey anlamıyordum ve çok zorlanıyordum. Şimdi ise Türkçe konuşabiliyor ve anlayabiliyorum. Bu kurs bize çok yardımcı oluyor. İyi ki bu kursa katıldık. Türkçemizi geliştirme fırsatımız oldu” dedi. Azerbaycan vatandaşı Sabila Çiulmamedova ise, “Dillerimiz çok yakın olmasına rağmen, farklı kelimeler kullanıyoruz. Buraya geldikçe Türkçeyi daha iyi konuşabilmeyi başardım. Azericeden Türkçeye çeviri yapabiliyorum. Hocamız her zaman bize yardımcı oluyor ve anlamadığımız konuları açıklıyor. Farklı ülkelerden gelen insanlarla birlikteyiz. Bu süreçten çok memnunum ve teşekkür ediyorum” diye konuştu Karapapak Türkü Elman Çiulmamedova, “Karapapak Türklerindenim. Gürcistan’da doğdum ve Rusya’da yaşadım. Zamanla Türkçeyle ilgili birçok şeyi unuttum ancak bu kursa katıldıktan sonra her şeyi yeniden hatırlamaya başladım. Gerçekten çok mutluyum. Türkçe yazabiliyor, okuyabiliyor ve konuşabiliyorum. Daha önce hiç anlamıyordum. Bu kurs bana çok şey kattı” şeklinde konuştu. Eğitimlere aksatmadan katıldığını dile getiren Suriyeli Ayşe Albullah, “Önceden hiç Türkçe bilmiyordum ama şu anda yavaş yavaş öğreniyorum. Bu kurstan çok memnunum ve umarım Türkçemiz daha iyi olacak” ifadelerini kullandı. Türkçe öğretmeni Muhammet Dokuyaner ise, “Birçok farklı milletten insanın bu kursa başvurduğunu görmek bizi son derece mutlu etti. Karasu’da yaşayan çok sayıda farklı kültürden vatandaşımız var. Bu kursun açıldığını duyduklarında büyük bir heyecan ve mutluluk yaşadılar. Derse olan talep ve katılım oldukça yüksek. Öğrencilerimiz derse katılmak için ellerinden geleni yapıyorlar. Burada, tam anlamıyla bir aile ortamı oluşmuş durumda. Biz onları seviyoruz, onlar da bizi seviyor” dedi. SAMEK’te ki okuma yazma dersleri, eğitim dönemi boyunca devam ediyor.
İstanbul Her üç çalışandan biri yan hak olarak özel sağlık sigortası istiyor ‘2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’ yayımlandı. Şirket yöneticileri ve İK profesyonelleri başta olmak üzere bin kişinin katılımıyla hazırlanan raporun sonuçları, her üç çalışandan birinin yan hak olarak sağlık sigortası, her dört çalışandan birinin ise yol-fatura desteği talep ettiğini ortaya koydu. İnsan kaynakları ve personel yönetim platformu Kolay İK, Türkiye’deki şirketlerin İK süreçlerindeki eğilimini analiz edip trendleri ortaya koymak üzere bir rapor hazırladı. ‘2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’ için düzenlenen araştırmaya şirket yöneticileri ve İK alanında çalışan toplam bin profesyonel katıldı. Şirketlerin İK uygulamalarını analiz eden ilk ve tek rapor olan çalışmada; ‘işe alım operasyonları’, ‘personel yönetimi’, ‘performans, çalışan iletişimi ve bağlılık’, ‘bordro, puantaj ve mevzuat’ ile ‘maaş, yan haklar ve çeşitlilik’ konuları değerlendirildi. Her yılın ilk ayında şirketlerin öncelikli gündemlerinden biri olan maaş zammının nasıl belirlendiği, platformun araştırmasında ortaya çıktı. Katılımcıların birden fazla kriteri işaretleyerek verdiği yanıtlara göre şirketlerin yüzde 74,9’u şirket bütçesini, 70,8’i asgari ücret zammını, yüzde 69’u ise performansı dikkate aldı. Her iki şirketten biri maaşları belirlemeden önce pazar araştırması yaparken yaklaşık üç şirketten biri ise çalışan taleplerini değerlendirdi. Danışmanlık alma oranı ise yüzde 3,3’te kaldı. Yan haklarda çalışanların öncelikleri gözetildi Maaşın ardından çalışanların en fazla önemsediği konulardan biri olan yan haklarda ise 2024 yılında yüzde 34,4 ile sağlık sigortası talebi ilk sırada yer aldı. Bunu yüzde 25,8 ile yol-fatura desteği, yüzde 19,9 ile eğitim-gelişim fırsatları izledi. Şirketlerin yüzde 53’ü yan hakları belirlerken çalışanların önceliklerini dikkate aldıklarını ifade ederken yüzde 17’si ise herhangi bir yan hak desteği sunmadığını belirtti. Şirketler yeni yetenek arayışında Özellikle pandemiyle birlikte mevcut yetenekleri elde tutmak ve yeni yeteneklere ulaşmak şirketler için daha da önemli bir hale geldi. Platformun raporuna göre de şirketlerin yüzde 72,7’si bu konuda çeşitli çalışmalar yürütüyor. En çok kullanılan yöntem sosyal medya platformlarından işveren markasını duyurmak olurken üniversite iş birlikleri, kariyer günleri ve fuarlar da şirketlerin henüz yolun başındaki gençlere ulaşma çabasına işaret ediyor. Her 100 şirketten 15’inin şirket içi referans programı, 13’ünün ise yetenek avcısı bulunuyor. Öte yandan şirketlerin yüzde 75,2’si işe alımda en çok LinkedIn gibi profesyonel kariyer platformlarını tercih ediyor. Şirket kariyer sayfası ikinci sırada yer alırken bunu referans programları ve sosyal medya takip ediyor. Çalışanların performansını yöneticilerin geri bildirimleri belirliyor Çalışanların gelişim alanlarını belirlemek, ortak hedeflerde uyumu sağlamak ve şirketin genel başarısını desteklemekte büyük önem taşıyan performans değerlendirme, rapora göre göz ardı ediliyor. Değerlendirmeye katılanların yüzde 43’ü performans değerlendirme yapmadıklarını belirtirken değerlendirme yapmayanların da yüzde 29’u çalışan performansını yöneticilerin geri bildirimlerine göre belirliyor. Yönetici-çalışan görüşmelerini tercih edenlerin oranı ise yüzde 24. Çalışanların çoğu artık izin almak için İK’nın kapısını çalmıyor İş yapış şekillerini büyük ölçüde değiştiren dijitalleşmenin etkisi izin yönetiminde de görülüyor. Şirketlerin yüzde 62’si izin taleplerini ve geçmişini bir İK yazılımı üzerinden yönetirken yazılım kullanmayanlar Excel benzeri dijital tabloları veya fiziki dosyaları tercih ediyor. Ancak izin yönetimini dijitalleştirmeyen şirketlerin yüzde 30’u imza süreçlerinin, yüzde 16’sı da onay süreçlerinin karmaşıklığını dile getiriyor. Memnuniyeti artırmak için etkinlik düzenleniyor İş dünyasında rekabetin giderek yoğunlaştığı bu dönemde şirketler çalışanlarını elde tutabilmek, onların bağlılık ve memnuniyetlerini artırmak için farklı uygulamaları devreye alıyor. Buna göre 2024 yılında çalışan memnuniyetini artırmak adına yapılan çalışmaların ilk sırasında yüzde 78 ile şirket etkinlikleri geldi. Bunun yanında her 100 şirketten 56’sı eğitim ve gelişim fırsatları, 51’i yan haklar, 45’i teşvik ve ödüllendirme programları, 34’ü düzenli maaş iyileştirmeleri, 33’ü de terfi ve rotasyon imkanlarıyla memnuniyeti artırmaya odaklandı. “Şirketlerin başarısının merkezinde İK yer alıyor” Kolay İK CEO’su Çağlar Yalı, 2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’nun iş dünyasının değişen dinamiklerini anlamak için önemli bir rehber niteliği taşıdığını söyleyerek, “2017, 2018 ve 2022 yıllarında dijitalleşme odaklı İK raporları yayımlamıştık. Bu kez ise daha geniş bir perspektifle Türkiye İnsan Kaynakları Raporunu hazırladık. Çünkü insan kaynakları artık yalnızca bordro ve işe alım süreçleri değil, şirket kültüründen sürdürülebilir büyümeye kadar her alana dokunup şirketlerin stratejik başarısının merkezinde yer alan bir güç haline geldi. Biz de bu rapor ile insan kaynakları perspektifinden İK süreçlerinin nasıl şekillendiğini ortaya koyduk. Bu raporu her yıl düzenli olarak yayımlayarak hem insan kaynakları alanındaki gelişmeleri takip etmeyi hem de şirketlerin İK stratejilerine katkı sağlamayı hedefliyoruz” dedi.