EKONOMİ
Gastro İnovasyon Merkezi, fuara kadın kooperatifleri ile katıldı 17 Kasım 2024 Pazar - 19:36:38 Diyarbakır’da düzenlenen 6. Gurme ve Yöresel Lezzetler Fuarı’nda çeşitli illerden üreticiler yöresel ürünleri ve lezzetleri tanıtıyor. Fuara kadın kooperatifleri ile katılan Gastro İnovasyon Merkezi’nin standında ise hem kadın üreticilerin ürünleri hem de Diyarbakır’ın kaybolmaya yüz tutmuş olan yöresel lezzetleri görücüye çıktı. 59 ilden 170 firma ve kurumun katıldığı 6. Gurme ve Yöresel Lezzetler Fuarı, yoğun ilgi ile devam ediyor. Fuar aynı zamanda workshoplar ve tadım etkinliklerine de sahne oluyor. Fuarın ev sahipliğini yapan Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası, bu yıl fuara bünyesinde faaliyet gösteren Gastro İnovasyon Merkezi ile katılım sağladı. Gastro İnovasyon Merkezi’nin stantında, bünyesinde 5 kadın kooperatifinin yer aldığı Key Ma Kadın Kooperatifi kente özgü yöresel lezzetleri ziyaretçilere sunuyor. Fuar standında Çermik Kadın Kooperatifi, Amida Kadın Kooperatifi, Esma Ana Kadın Kooperatifi ve Nefel Kadın Kollektifi’nin ürünleri ile kadın üreticilerin ürünleri sergileniyor. Kadın kooperatifleri ve üreticilerin satışa sunduğu kurutulmuş meyveler, Çermik biberi ile yapılan turşular, pulbiber, domates, cevizli, sucuk, pestil gibi üzümden yapılan ürünler yoğun ilgi görürken, stantta her gün yöresel lezzetler yapılarak ziyaretçilere ikram ediliyor. Key Ma Kadın Kooperatifi tarafından fuar standında yapılan nardan aşı, hedik, habenisk çorbası, xillorik yöresel lezzetleri ile Karacadağ pirincinden suşi, bastıx kılnayış ve asir gibi yöresel tatlılar ziyaretçilerden yoğun ilgi gördü. Gastro İnovasyon Merkezi yetkilileri tarafından yapılan açıklamada, fuarın kadın üreticiler ile iletişimin güçlendirilmesi ve kadın kooperatiflerine destek verilmesine katkı sunduğu ifade edilerek, merkezin bundan sonraki çalışmalarında da kırsal ilçelerden kadınlar ve kadın kooperatiflerinden ürün satın alan, yöresel lezzetlerde yer veren, pazarlama desteği sunan bir yerde durmaya devam edeceği ifade edildi.
17 Kasım 2024 Pazar - 14:47 Sarıgöl’de yağmurda üzüm hasadı Manisa’nın Sarıgöl ilçesinde kasım ayının ortasında yağmurlu ve ve soğuk bir havada örtü altında bekletilen Çekirdeksiz Sultaniye Üzümlerinin hasadı devam ediyor. Yağmurluklarını giyen işçiler bir yandan kesim yaparken kesilen üzümler de diğer taraftan kasalarla kamyonlara yüklenerek gerek yurtiçi gerekse yurtdışı pazarlarını süslemeye devam ediyor. Türkiye’nin üzüm ambarı olan Manisa’da temmuz ayında başlayan hasat aralık ayının sonuna kadar bazen de ocak ayının ilk haftalarına kadar devam ediyor. Temmuz ayında örtü altına alınmaya başlayan bağlardaki üzümler üstlerine örtülen örtü sayesinde hem dalında hem de taze olarak kesilmeyi bekliyor. Sarıgöl’ün Aşağıkoçaklar Mahallesindeki Murat Erbaş’a ait üzüm bağında da sabahın erken saatlerinde hasat çalışmalarına başlandı. Bağda taze bir şekilde bekletilen üzümler yağmurluklarını giyen işçiler tarafından özenle kesilip ayıklanarak kasalarla kamyonlara yükleniyor. Alınan üzümler kamyonlarla yurdun dört bir yanındaki pazar ve marketlerdeki tezgahlarda yerini alırken, bağda çalışan işçiler kasım ayının 17’sinde olmalarına rağmen bağlarda yağmurda çamurda çalışmaya devam ettiklerini belirtti. Yağmura rağmen üzümünü kestirmeye devam eden üretici Murat Erbaş, "Aylardan kasım. Kasım ayında açık buzhane gibi üzümlerimiz birbirinden güzel. Allah bereketini versin. Gerçekten çok güzel bir iklimde yaşıyoruz. Üzümlerimiz güzel, insanlarımız güzel. Allah herkese bereket versin. Nice kazançlara Allah yedirmeyi nasip etsin eşimizle dostlarımızla birlikte" dedi. Sarıgöl ve çevresinde yağmurlu havaya rağmen hasat devam ederken ilçenin birçok bölgesinde hala örtü altında kesimi bekleyen tonlarca üzüm olduğu öğrenildi.
17 Kasım 2024 Pazar - 13:42 GSO Gaziantep’in yıldızları ödül töreni Gaziantep Sanayi Odası (GSO) tarafından düzenlenen Gaziantep’in Yıldızları Ödül Töreninde Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu arasına giren 4 SANKO şirketine başarı plaketi takdim edildi. Gaziantep Valisi Kemal Çeber, Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu ve GSO Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ünverdi, Şehitkamil Sanat Merkezi’nde düzenlenen törendeki konuşmalarında, Gaziantep ekonomisine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Konuşmaların ardından, İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından açıklanan Türkiye’nin 500 büyük ve ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu arasına giren GSO üyesi firmalara ödül verildi. GSO Meclis Başkanı Adil Sani Konukoğlu ile Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ünverdi, ödül alan firma temsilcilerine ödülleri protokol üyeleriyle birlikte sundu. Türkiye’nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasındaki ÇİMKO Çimento’nun ödülünü Gaziantep Valisi Kemal Çeber, ÇİMKO Çimento CEO’su Dr. Önder Kırca’ya takdim etti. Türkiye’nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasındaki SANKO Enerji’nin ödülü SANKO Holding Yönetim Kurulu Üyesi Yiğitcan Konukoğlu’na, SANKO Tekstil’in ödülü ise SANKO Tekstil Genel Müdürü Gökhan Aydın’a Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin tarafından sunuldu. Süper Film Ambalaj’ın ödülünü ise Gaziantep Milletvekili Sermet Atay, Süper Film Ambalaj Yönetim Kurulu Üyesi Fahri Özer’e takdim etti. İstanbul Sanayi Odası tarafından, şirketlerin 2023 yılı üretimden net satışlar baz alınarak yapılan araştırmaya göre ÇİMKO Çimento ve Beton 115’inci, SANKO Tekstil İşletmeleri 174’üncü, SANKO Enerji 259’uncu, Süper Film Ambalaj ise 365’inci sırada yer almıştı.
17 Kasım 2024 Pazar - 12:44 Türkiye-Çin iş birliği derinleşiyor Dünyanın en büyük ithalat fuarı ve Çin’in en prestijli fuarlarından biri olan Çin Uluslararası İthalat Fuarı (CIIE), 2024 yılında da önemli iş bağlantılarına sahne oldu. Türkiye Milli Katılım organizasyonu, Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) liderliğinde gerçekleştirilirken, Türkiye’den 15 firma fuara katıldı. Bu firmaların 13’ü gıda sektöründe faaliyet gösterirken, diğer iki firma farklı sektörlerde Türkiye’yi temsil etti. Dünyanın en büyük ithalat fuarı ve Çin’in en prestijli fuarlarından biri olan Çin Uluslararası İthalat Fuarı (CIIE), 2024 yılında da önemli iş bağlantılarına sahne oldu. Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, "Çin Uluslararası İthalat Fuarı, Çin Devlet Başkanı Şi Cinping tarafından bizzat planlanan, önerilen ve teşvik edilen önemli bir etkinlik. Fuarın açılışı Çin Halk Cumhuriyeti Başbakanı Li Qiang’ın katılımı ile gerçekleştirildi. 129 ülkeden 3 bin 496 katılımcı fuarda yer aldı. Türkiye’den Çin’e yapılan ihracat 2024 yılının Ocak – Ekim döneminde yüzde 4,8 artışla 2 milyar 598 milyon dolara yükseldi. Çin’e ihracatımızı uzun vadede 12 milyar dolara çıkarmak istiyoruz. Yüksek Katma Değerli Tarım Ürünleri Ticaretinin Kolaylaştırılması konulu bir toplantıya da katıldık. Bu toplantı, Çin ile tarım ürünleri ticaretinde yeni fırsatların kapısını aralamak adına büyük önem taşıyor. Önümüzdeki yıl milli katılım ile fuara katılan firmalarımızın sayısının artması için devlet desteğinin artırılması, sektör özelinde tanıtımlar yapılması planlarımız var. Kozmetik sektörü bunlardan biri” dedi. Nanjing Belediye Başkanı ile Yiwu Belediye Başkanı ziyareti Fuarda standımızı Nanjing Belediye Başkanı ile Yiwu Belediye Başkan Yardımcısının ziyaret ettiğini ifade eden Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan, “Daha önce İzmir’i ziyaret eden ve çok iyi izlenimlerle ayrıldığını belirten Nanjing Belediye Başkanı ile önümüzdeki aylarda İzmir ile kardeş şehir protokolünün imzalanması için bir ziyaret gerçekleştireceğimizi ilettik. Ayrıca Yiwu Belediye Başkan Yardımcısı, İzmir’i ve Ege Bölgesi’ni çok merak ettiklerini Yiwuli vatandaşlara buralara turistik seyahat düzenlemeleri için teşvik edeceğini belirtti” diye konuştu. Export Bahrain ile iş birliği protokolü Fuar sırasında bir çok kurumla görüşmeler gerçekleştirildiğini, Export Bahrain kurumu ile “Mutabakat Zaptı” imzalandığını açıklayan Başkan Ertan sözlerine şöyle devam etti: “Bahreyn Sanayi ve Ticaret Bakanlığına bağlı olarak 2018 yılında kurulmuş, Bahreynli işletmelerin ticaretini geliştirmeyi amaçlayan Export Bahrain kurumunun üyeleri ile EİB üyeleri arasında ticaret hacminin geliştirmesinin hedeflendiği “Mutabakat Zaptı” ile firmalarımızın Bahreyn’e olan ihracatının artırılmasını hedefliyoruz” ifadelerini kullandı. Canlı yayınlar 1 milyon kişi tarafından takip edildi Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, “Fortune 500 listesinde yer alan 297 firmanın fuarda stantı vardı. CIIE 2024 katılımcıları tarafından, bir önceki yıla göre yüzde 2 artışla, toplamda 80,1 milyar dolar değerinde iş bağlantısı gerçekleştirildi. Fuar süresince sosyal medya hesabımızdan katılımcı firmalarımız ve fuar sırasında gerçekleştirdiğimiz etkinliklerimiz ile ilgili paylaşımlar yaptık. 7 Kasım ve 8 Kasım’da yaptığımız canlı yayınlar 1 milyon kişi tarafından takip edildi. Yıl boyunca EIB sosyal medya hesaplarımız üzerinden firmalarımızın Çin pazarında tanıtımlarını yapmaya devam edeceğiz. Sosyal medya hesaplarımız üzerinden, ekibimiz ve anlaşmalı influencerlarımız ile hazırlayacağımız içerikler sayesinde Türk markalarının değerini Çinli alıcılar ile buluşturmayı hedefliyoruz” diye konuştu. Fuarın destek tutarı artırılmalı Fuarda 77 ülkeden milli katılım organizasyonunun yer aldığını ifade eden Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu ise “Ülkemizden katılan firma sayısını artırıp, ülke pavyonumuzu daha görkemli bir hale getirmemiz gerekiyor. Diğer 76 ülke karşısında öne çıkmak istiyorsak mutlaka katılımı azami seviyeye çıkarmalıyız. Bunun yolu da firmalarımıza Ticaret Bakanlığınca sağlanan desteği artırmaktan geçiyor” şeklinde konuştu.
Türkiye, dünya kuru üzüm ihracatının yüzde 30’unu tek başına yapmayı hedefliyor
05 Kasım 2024 Salı - 11:00 Türkiye, dünya kuru üzüm ihracatının yüzde 30’unu tek başına yapmayı hedefliyor Türkiye’nin üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu geleneksel ihraç ürünlerinden çekirdeksiz kuru üzümde 2023/24 sezonu, bir önceki sezona göre yüzde 11’lik artışla 490 milyon dolarlık ihracatla tamamlandı. 64. Uluslararası Çekirdeksiz Kuru Üzüm Üreten Ülkeler Konferansı 24 Ekim 2024 tarihinde Fransa’nın Paris şehrinde gerçekleşti. Toplantıya Avustralya, Şili, Yunanistan, Güney Afrika, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri gibi çekirdeksiz kuru üzüm üreten ülkelerden 27 temsilci katıldı. Avustralya’dan Mark King Konferans Başkanı seçilirken, Türkiye’den Osman Öz Başkan Yardımcısı, Ece Tırkaz ise katipliğe atandı. Türkiye’nin Paris Büyükelçiliği Ticaret Müşaviri Murat Gören, çekirdeksiz kuru üzüm sektöründe uluslararası iş birliği ve sürdürülebilirliğin önemini vurgulayan bir konuşma yaptı. Türkiye, toplantıda 236 bin ton rekolteyle dünya genelindeki 1 milyon 157 bin tonluk çekirdeksiz kuru üzüm rekoltesinin yüzde 20’sini tek başına gerçekleştireceğini beyan etti. ABD 202 bin 565 tonluk üretim ile ikinci sırada, Çin 185 bin tonluk çekirdeksiz kuru üzüm rekoltesiyle üçüncü sırada yer alıyor. Hindistan 145 bin ton, İran 160 bin ton, Güney Afrika 73 bin 500 ton, Şili 56 bin ton, Arjantin 48 bin 400 ton, Özbekistan 40 bin ton, Avustralya 10 bin 725 ton kuru üzüm üretimi öngörüyor. Çekirdeksiz kuru üzüm üreticisi ülkeler; 2024 yılında dünya genelinde 598 bin 791 ton kuru üzüm ihracatı hedeflerken, Türkiye 176 bin tonluk kuru üzüm ihracatıyla dünya ihracatından yüzde 30 pay alma amacını ortaya koydu. Türkiye Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Osman Öz, “Dünya kuru meyve pazarının 11 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Türk kuru üzüm sektörü yaklaşık yüzde 25’lik pazar payı ile dünya kuru meyve pazarında önemli bir paya sahip. 64. Uluslararası Çekirdeksiz Kuru Üzüm Üreten Ülkeler Konferansında Avustralya, Şili, Yunanistan, Güney Afrika ve Amerika Birleşik Devletleri’nden temsilcilerimizle detaylı bir istişare yapma fırsatına sahip olduk, bu sektörümüzün geleceğini şekillendirecektir.” dedi. EİB Organik Ürünler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık ise üretici ülkelerin 2024/25 sezonunu değerlendirdiğini ve 2024/25 yılı rekolte, iç tüketim ve ihracat beklentileriyle ilgili sunumlar gerçekleştirdiğini söyledi. Işık, “Çekirdeksiz kuru üzüm arzında 2023 mahsulüne kıyasla yüzde 6,14’lük bir artış gözlemlendi. Başlangıç stoklarında ise yüzde 49 oranında önemli bir düşüş söz konusu. Stoklardaki bu azalmaya rağmen, üretimdeki genel artışın, küresel üzüm arzının artan talebi karşılayacağını öngörüyoruz. Golden üzüm üretimi yalnızca yüzde 1 artış gösterdi, toplam stoklar ise devreden stokların az olması nedeniyle yüzde 14 oranında azaldı. Toplam arz değişmeden kalmıştır. Yunanistan’ın kuş üzümü üretimindeki artışa rağmen, başlangıç stoklarındaki düşüş nedeniyle kuş üzümünün toplam arzında yüzde 8 oranında bir azalma bekleniyor.” dedi.
İnternetten gördüğü meyveyi şimdi 210 metrekarelik serada yılda 5 kere hasat ediyor
05 Kasım 2024 Salı - 10:50 İnternetten gördüğü meyveyi şimdi 210 metrekarelik serada yılda 5 kere hasat ediyor Bilecik’te 210 metrekare serada yılda 5 kere ejder meyvesi hasadı yapan Mehmet Kılıç, taleplere yetişemediğini ve pazar sorunu da olmadığı söyledi Bilecik’in Bayırköy Beldesinde yaşayan ve berberlik yapan Mehmet Kılıç, internette gördüğü ejder meyvesini evinin bahçesinde tek bir fideyle yetiştirmeye başladı. Şimdi ise 210 metrekarelik serasında seri üretime geçen Kılıç, meyvenin bölgedeki iklim ve toprak şartlarına uyum sağladığını ve kalite olarak ana vatanından daha iyi olduğunu belirtti. Hedefi ise daha büyük bir sera yaparak üretimi artırmak olduğunu anlatan Kılıç, "Ben bu meyveyi internette gördüm merak saldım 4 sene öncesi. Daha sonra evimin önündeki bahçede ufak bir sera yapıp denedim ve meyvemiz oldu. Birkaç tane numune meyve aldık. Daha sonra bu bölgede iklimde meyve olabileceğini düşünerek 210 metrekare sera yaptık. Bu sene 4’cü senemiz maşallah şuan verimli günleri de geçti. İki senedir alıyorduk ama bu sene tam manasıyla verimli oldu" dedi. "Bakımı gayet kolay, bir çapa kazma sürme derdi yok" Bakımı gayet kolay, bir çapa kazma sürme derdi olmadığı anlatan Mehmet Kılıç, "Hiçbir ilaç kullanmıyoruz. Tamamen büyük hayvan ve küçük hayvan gübresi kullanarak yetiştiriyoruz. Meyveye şuan insanların çok büyük bir ilgisi var birde bizim bölgemizde bu meyve olmadığı için daha hiç görmemiş daha hiç tatmış insanlar olduğu için ziyarete gelen çok arkadaşlar var" dedi. "Genelde renklendirme amaçlı olduğu için kırmızı çeşitleri pastanelerde daha çok tercih ediyorlar" Ejder meyvesinin 4 çeşidi olduğunu anlatan Kılıç, "Şimdi bunlarda çok çeşit var, ama bizim elimizde 4 çeşit var. Sarı cinsi olan var sarı ejder meyvesi, bunun içerisinde beyaz ve bunun içi de beyaz. Pembe ejder meyvesi bunun içerisinde de kırmızı içi kırmızı olan cinsimiz var, ayrıca bir de siyah olan cinsimiz var. Tabi hepsinin aroması çok farklı hepsinin vücuda faydaları farklı farklı tatları şeker oranları farkları. Bu yüzden elimizde 4 çeşit var. Genelde renklendirme amaçlı olduğu için kırmızı çeşitleri pastanelerde daha çok tercih ediyorlar. Sütlü tatlılarda yaş pastalarda kullanıyorlar. Beyaz olan cinsimizin şeker hastalarını dengeleme de tansiyon hastalarını dengelemede olduğu söyleniyor. Bu yüzden beyaz cinsimizi bu tür rahatsızlıkları olan daha fazla tercih ediyor" ifadelerine yer verdi.
İnternetten gördüğü meyveyi şimdi 210 metrekarelik serada yılda 5 kere hasat ediyor
05 Kasım 2024 Salı - 10:46 İnternetten gördüğü meyveyi şimdi 210 metrekarelik serada yılda 5 kere hasat ediyor Bilecik’te 210 metrekare serada yılda 5 kere ejder meyvesi hasadı yapan Mehmet Kılıç, taleplere yetişemediğini ve pazar sorunu da olmadığı söyledi Bilecik’in Bayırköy Beldesinde yaşayan ve berberlik yapan Mehmet Kılıç, internette gördüğü ejder meyvesini evinin bahçesinde tek bir fideyle yetiştirmeye başladı. Şimdi ise 210 metrekarelik serasında seri üretime geçen Kılıç, meyvenin bölgedeki iklim ve toprak şartlarına uyum sağladığını ve kalite olarak ana vatanından daha iyi olduğunu belirtti. Hedefi ise daha büyük bir sera yaparak üretimi artırmak olduğunu anlatan Kılıç, "Ben bu meyveyi internette gördüm merak saldım 4 sene öncesi. Daha sonra evimin önündeki bahçede ufak bir sera yapıp denedim ve meyvemiz oldu. Birkaç tane numune meyve aldık. Daha sonra bu bölgede iklimde meyve olabileceğini düşünerek 210 metrekare sera yaptık. Bu sene 4’cü senemiz maşallah şuan verimli günleri de geçti. İki senedir alıyorduk ama bu sene tam manasıyla verimli oldu" dedi. "Bakımı gayet kolay, bir çapa kazma sürme derdi yok" Bakımı gayet kolay, bir çapa kazma sürme derdi olmadığı anlatan Mehmet Kılıç, "Hiçbir ilaç kullanmıyoruz. Tamamen büyük hayvan ve küçük hayvan gübresi kullanarak yetiştiriyoruz. Meyveye şuan insanların çok büyük bir ilgisi var birde bizim bölgemizde bu meyve olmadığı için daha hiç görmemiş daha hiç tatmış insanlar olduğu için ziyarete gelen çok arkadaşlar var" dedi. "Genelde renklendirme amaçlı olduğu için kırmızı çeşitleri pastanelerde daha çok tercih ediyorlar" Ejder meyvesinin 4 çeşidi olduğunu anlatan Kılıç, "Şimdi bunlarda çok çeşit var, ama bizim elimizde 4 çeşit var. Sarı cinsi olan var sarı ejder meyvesi, bunun içerisinde beyaz ve bunun içi de beyaz. Pembe ejder meyvesi bunun içerisinde de kırmızı içi kırmızı olan cinsimiz var, ayrıca bir de siyah olan cinsimiz var. Tabi hepsinin aroması çok farklı hepsinin vücuda faydaları farklı farklı tatları şeker oranları farkları. Bu yüzden elimizde 4 çeşit var. Genelde renklendirme amaçlı olduğu için kırmızı çeşitleri pastanelerde daha çok tercih ediyorlar. Sütlü tatlılarda yaş pastalarda kullanıyorlar. Beyaz olan cinsimizin şeker hastalarını dengeleme de tansiyon hastalarını dengelemede olduğu söyleniyor. Bu yüzden beyaz cinsimizi bu tür rahatsızlıkları olan daha fazla tercih ediyor" ifadelerine yer verdi. (CKT-Y)
Diyarbakır’da üretilen ’Dubai çikolatası’ Türkiye’nin birçok iline gönderiliyor
05 Kasım 2024 Salı - 10:34 Diyarbakır’da üretilen ’Dubai çikolatası’ Türkiye’nin birçok iline gönderiliyor Tescilli kadayıfıyla bilinen Diyarbakır’da üretilen “Dubai çikolatası”, Türkiye’nin birçok kentine gönderiliyor. Türkiye’de her geçen gün Dubai çikolatasına talep artarken, tescilli kadayıfı ve soğuk baklavasıyla bilinen Diyarbakır’da da üretimi yapılmaya başlandı. Günde ortalama 300 tablet sipariş alınan yerde, 200 gramı 400 liradan satılıyor. Türkiye’nin birçok kentinden sipariş alınıp gönderilen çikolatanın yapılış aşamaları, ustası tarafından tek tek gösterilip anlatıldı. Tatlı ustası Emre Gülbudak, Dubai çikolatası sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada patlak vermiş durumda olduğunu söyledi. Yüksek talep olduğuna değinen Gülbudak, insanların çok beğendiğini ifade etti. ’Kadayıfın çıtırlığı, tereyağının verdiği tat ve fıstığının yoğunluğuyla’ Dubai çikolatasının insanları kendine çektiğini belirten Gülbudak, talebin çok yüksek olduğunu ve çoğu zaman siparişlere yetişemediklerini kaydetti. Diyarbakır’da daha çok soğuk baklava, kadayıf ve şerbetli tatlılar tercih edildiğini hatırlatan Gülbudak, "Dubai çikolatasını da bunların entegre olduğu bir çikolata olarak düşünebiliriz. Hem çikolatası hem iç harcı yiyenlere kadayıfın çikolatalı halini anımsatıyor. Diyarbakır’da Duba Çikolatasına talep çok yüksek. En kaliteli malzemeler kullanılıyor. Çikolatamız Belçika markasıdır. Fıstık ezmemiz yüzde 80 oranındadır. Tereyağımız, tel kadayıfımız olarak kalite farkında birçok firmayı geçmiş durumdayız. En yüksek tablet gramajı da aynı şekilde bizde bulunuyor" dedi. Ortalama 250-300 tablete yakın Dubai çikolatasının buradan günlük olarak çıkışı yapıldığını aktaran Gülbudak, konuşmasına şöyle devam etti: "Sadece kendimize değil, farklı firmalar da kendilerine alıp satışa sunuyorlar. Sadece burada satışımız yok, birçok firma tarafından da talep görüyor. Kendi firmaları adı altında satışa sunuyorlar. Tüm dünyanın merak sardığı bir şey bu. Sosyal medyada çok büyük bir tufana yol açtı. Ardı arkası kesilmiyor. Şu an zaten Diyarbakır’da da değil Türkiye’nin 81 ilinde patlamış durumdadır. Herkes bu çikolatanın üretimine başladı. Başlangıç olarak her yerde bulunmasa bile şu an adım attığınız her markette dahi Dubai çikolatası bulabiliyorsunuz. Tercih edilmesi gereken yerler aslında üretimini bizzat yapan firmalardır.” “Çikolatanın birçok hilesi vardır” Hazır market ürünlerinin kalitesinin oldukça düşük olduğuna değinen Gülbudak, “Fiyat düşürme amaçlı üretim sağlanır. Piyasaya olabildiğince ‘ucuz satalım, çok satalım’ tarzında üretim yaparlar. Ama eğer ki üreticisini tanıdığınız kaliteli yerler varsa oradan tercih edin. Çünkü çikolatanın birçok hilesi vardır. Kimi çikolata vardır 2 yıl bozulmaz, kimi çikolata vardır reyonda 1 ay dayanmaz. Bu tarz yerleri tercih etmeye çalışın. Reyon ömrü az olsun. Bir şeyin ömrü ne kadar uzarsa onun içine o kadar fazla katkı maddesi katılmıştır. Bu; insanlara, çocuklara zararlıdır. Çikolatayı en fazla çocuklar tüketir. En çok çocuklar etkilenir” diye konuştu. “Tüm ürünler gibi elbet bu da bir noktadan sonra sakinleşecektir” Ellerinde iki çeşit Dubai çikolatası bulunmakta olduğunu söyleyen Gülbudak, “Çocuklar genelde sütlü Dubai çikolatasını tercih etse de yetişkinler bitterli Dubai çikolatasına daha çok rağbet göstermektedir. Hem şekeri dengeliyor hem de bitterin ağızda bıraktığı acılığıyla beraber Dubai’nin tadını daha fazla üst tarafa çıkartıyor. Tüm ürünler gibi elbet bu da bir noktadan sonra sakinleşecektir. Ama şu anda oluşan talep çok yüksek. Fiyatımızda, 200 gram tabletlerimiz 400 TL’den satıştadır. Bir de bizim ufak porsiyonluklarımız vardır, onlar da 25 TL’den satıştadır” ifadelerini kullandı.
Enerjisa Enerji ilk 9 ay finansal performansında altyapı yatırımları öne çıkıyor
05 Kasım 2024 Salı - 10:11 Enerjisa Enerji ilk 9 ay finansal performansında altyapı yatırımları öne çıkıyor Türkiye’nin önde gelen elektrik dağıtım, perakende satış ve müşteri çözümleri şirketlerinden Enerjisa Enerji, yılın ilk 9 ayına dair finansal sonuçlarını kamuoyuna duyurdu. Türkiye’nin enerji dönüşümüne önemli katkılar sağlayan altyapı yatırımlarına devam eden şirket, 2024 mali hedeflerine ulaşma yolunda kararlı adımlarla yürüyor. Bu doğrultuda, yapılan 2024 sonunda temettü dağıtımının gerçekleşeceği de belirtiliyor. Enerjisa Enerji, süregelen zorlu piyasa koşullarına rağmen, 2024 yılının ilk 9 ayında başarılı performans gösterdiğini açıkladı. Şirketin operasyonel faaliyetlerinden kaynaklı gelirlerinin enflasyondan arındırılmış karı, 2024’ün ilk üç çeyreğinde 400 milyon TL artış göstererek 29,9 milyar TL’ye yükseldi. Enflasyondan arındırılmış yıllık bazda yüzde 1’lik bir artışa denk gelen bu başarıya ulaşmada en büyük katkı ise şirketin Dağıtım iş kolundaki güçlü performansından kaynaklanıyor. Dağıtım iş kolunun 2024 ilk 9 ay operasyonel kazancı, bir önceki yıl aynı döneme göre 1,6 milyar TL artış ile 24,9 milyar TL’ye ulaştı. Açıklanan sonuçlara göre, şirket elektrik perakende satış sektöründe ise bir önceki yıl aynı döneme göre; düzenlemeye tabi piyasada yüzde 7, serbest piyasada ise yüzde 36 büyüme gerçekleşti. Bu da şirketin perakende satış sektöründeki marka gücü ve rekabetçiliğinin altını çizen önemli bir detay olarak öne çıktı. Halka arz edildiği günden bu yana temettü dağıtımı performansı ile yatırımcılarının ilgisini çeken Enerjisa Enerji, 2024 yılı sonunda temettü dağıtımını gerçekleştireceğini ve bunu da Temel Net Gelirinin en az yüzde 80’i oranında yapacağını belirtti. Müşteri Çözümleri brüt karı 5 katına çıktı Şirket, Türkiye’nin enerji dönüşümüne öncülük eden yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği projelerindeki brüt karında önemli bir artış yakaladı. Bu alanda 2023 ilk 9 ayında 595 milyon TL olan brüt karını 2024 yılı aynı döneminde 3,2 milyar TL’ye çıkararak, elektrik dağıtım ve perakende satışta olduğu gibi müşteri çözümleri sektöründe de konumunu korudu. “2024 için öngördüğümüz yatırım hedeflerimize ulaşıyoruz” Elde edilen finansal sonuçların beklentileriyle uyumlu olduğunun altını çizen Enerjisa Enerji CEO’su Murat Pınar, “Enerjisa Enerji’nin finansal performansının itici gücü yatırımlar. Dağıtım iş kolumuzun, operasyonel kazançlarımızın büyük bir kısmını oluşturmasının altında da bu neden yatıyor. Türkiye’nin enerji altyapısına özelleştirmeden sonra yaptığımız yatırımlar ile 14 ilde bir başarı hikayesi yazdık. Altyapı yatırımlarımız ile müşteri çözümleri yatırımlarımız yıllık bazda nominal olarak yüzde 3 oranında artarak 9,1 milyar TL’ye ulaştı. Ne mutlu ki 2024 yılı sonunda hedeflediğimiz 15-17 milyar TL yatırım hedefine de emin adımlar ile ilerliyoruz. Uzun vadeli yatırım planlarımızı yaparken Türkiye’nin enerji dönüşümünün bir parçası olmanın sorumluluğunu hissediyoruz. Bu dönüşümün ön koşulu ve ekonominin büyümesinin temeli olan Türkiye’nin enerji altyapısına önemli yatırımlar yapmaya ve herkes için daha iyi bir gelecek sağlama amacıyla çalışmaya devam edeceğiz” dedi. “Zorlu finansal ortama rağmen güçlü bir performans sergiliyoruz” Konu hakkında değerlendirmede bulunan Enerjisa Enerji CFO’su Philipp Ulbrich, “İçinde bulunduğumuz sektör, birçok diğer sektör gibi ülkenin finansal ortamından yoğun olarak etkileniyor. Şirket olarak zorlu finansal ortama rağmen güçlü bir performans sergiliyoruz. Yıl sonu beklentimiz olan 40 ila 45 milyar TL operasyonel kazanç hedefini yakalayacağımızı öngörüyorum. Yüksek finansal gelir ve yüksek yatırım harcaması geri ödemeleri, Enerjisa’nın dağıtım işindeki güçlü performansının ana itici gücü olmaya devam ediyor. Zaten bunu sadece Dağıtım iş kolunda bir yıl içerisinde 1,6 milyar TL’lik bir operasyonel kazanç büyümesi ile görebiliyoruz. Perakende satışta ise satış hacimlerinde geçen yıla kıyasla 32,7 TWh’den 37,6 TWh’ye güçlü bir artışı söz konusu. Müşteri Çözümleri segmentinde yüksek brüt kar elde etmeye devam ediyoruz. Geçen yıl aynı döneme kıyasla Solar PV kurulu kapasitemiz yüzde 150 artış gösterdi ve operasyonel kazançlarımızı pozitif yönde etkiledi. Finansal durumumuzun bir diğer önemli göstergesi olan Serbest Nakit Akışı (faiz ve vergi sonrası) temelde yıllık bazda sabit kalırken, 2024 yılının ilk yarısına göre iyileşme göstererek -5 milyar TL seviyesinde gerçekleşmiştir. Yılın kalan döneminde de güçlü operasyonel ve finansal performansımıza devam etmeyi hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
Eski ilgi olmaması nedeni ile 73 yıllık mesleğine son verdi
05 Kasım 2024 Salı - 10:07 Eski ilgi olmaması nedeni ile 73 yıllık mesleğine son verdi Tunceli’nin Hozat ilçesinde 1951 yılından bu yana terzilik yapan Hıdır Akyar (87) hem ilerleyen yaşı hem de iş olmaması nedeniyle 73 yıllık mesleğine veda etmeye hazırlanıyor. Akyar, yaklaşık yarım asır önce satın aldığı dikiş makinesi ve makas ile diğer malzemeleri çocuklarına hatıra olarak bırakacağını söyledi. Tunceli’nin Hozat ilçesinde 1951 yılında ağabeyinin yanında terzilik yapmaya başlayan Hıdır Akyar, bu mesleği tam 73 yıl aralıksız sürdürdü. Akyar’ın terzilik yaptığı yıllarda ilçede 17 terzi bulunurken bu sayı tekstil sektörünün gelişmesiyle birlikte 3’e kadar düştü. Akyar da hem yaşının ilerlemesi hem de terziliğe rağbetin azalması nedeniyle yıl sonuna doğru mesleğine veda edeceğini söyledi. 1951 yılında ağabeyinin yanında başladığı işi bugüne kadar sürdürdüğünü söyleyen Akyar, “Terziliğe başladığım yıllarda işler çok iyiydi. 1960’lı yıllarda terziler çoğaldı ve tam 17 terzi oldu. 1960’lı yıllara kadar ormanın, postanenin, askeriyenin elbiseleri parça olarak geliyordu biz burada onları dikiyorduk. Yine vatandaşlar takım elbise, pantolon, gömlek yaptırıyorlardı. Herkes istediğini yaptırıyordu fakat şimdi kimse bunları yaptırmıyor artık hazır konfeksiyon ürünleri kullanılıyor” dedi. O dönem mesleği ilginin de olduğunu belirten Akyar, okul tatillerinde işi öğrenmek için en az 5 öğrencinin yanlarına geldiğini ifade etti. İlçedeki terzi sayısının zamanla 3’e kadar düştüğünü dile getiren Hıdır Akyar, “Bu 3 terzi de şu anda tamirat yapıyor. Terzilik öldü. Tunceli’de, Elazığ’da iş yok, genelde oturuyorlar. Nice terziler dükkanlarını kapattı, ben kapatmışım çok değil” diye konuştu. Dikiş makinesi ve makas gibi malzemeleri yarım asırdan fazladır kullandığını söyleyen Akyar, mesleği bırakmasının ardından bu malzemeleri de çocuklarına hatıra olarak bırakacağını ifade etti. Düzenli olarak terzi Akyar’ı ziyaret ettiğini söyleyen ilçe sakinlerinden Ali Ekber Çakmak ise ’’Ben, 1960’lı yıllarda ilkokula gittiğimde babam önlüklerimizi Hıdır abiye diktiriyordu. Kendisini o yıllardan biliyorum. Eskiden buranın duvarları takım elbise, ceketlerle dolu olurdu. Konfeksiyon işi çıkınca Hıdır abinin mesleğinde de azalma olduğu gibi meslek değersizleşti. İnsanlar terzileri artık yak bir söküğü diktirmek, paça kısaltmak ya da yama yapmak için tercih ediyorlar” şeklinde konuştu.
Tahin helvasını şeker yerine hurma suyuyla tatlandırıyorlar
05 Kasım 2024 Salı - 10:01 Tahin helvasını şeker yerine hurma suyuyla tatlandırıyorlar Sivas’ta, lezzet mirasına yeni bir dokunuş yapıldı. Geleneksel tahin helvasında şeker yerine hurma suyu kullanılmaya başlanıldı. Türkiye’nin geleneksel tatlarından tahin helvası kahvaltı sofralarında başrolde yer alıyor. Hem besleyici hem de enerji veren yapısı sayesinde özellikle kış aylarında tercih edilen tahin helvası, bağışıklık sistemini güçlendirmesi ve tok tutmasıyla da bir hayli dikkat çekiyor. Tahin ve pekmezle hazırlanan bu lezzet, yüzyıllardır Anadolu mutfağının vazgeçilmezlerinden biri olmayı sürdürürken Sivas’ta bir gıda firması bu geleneksel lezzete farklı bir dokunuş yaptı. Şeker yerine hurma suyu kullanarak tatlandırılan helvalar oldukça rağbet görüyor. Hurma suyunun birçok faydası olduğunu belirten firmanın Gıda Mühendisi Hiranur Aktaş, “İçerdiği vitaminler neticesinde sindirime yararlı oluyor. Özellikle çocuklar ve şeker hastaları için oldukça faydalı” ifadelerine yer verdi. Helvalarını halen geleneksel şekilde ürettiklerinin de vurgusunu yapan Aktaş, “Helvanın daha çok telli olması için geleneksel yöntemi bırakmıyoruz. Aynı şekilde kutulara dolum işlemlerini de yine kendimiz yapıyoruz. Bu lezzeti de tamamen eski usul yapmamıza bağlıyoruz” şeklinde konuştu. “Çocuklar ve şeker hastaları için oldukça faydalı” Helva yapımında şeker yerine hurma suyu tercih ettiklerini belirten Aktaş, “Helva üretimi yapıyoruz. Bu helvalarımızın tahinli, kakaolu, fıstıklı ve hurma suyuyla tatlandırdığımız çeşitleri var. Hurma suyuyla tatlandırılmış helva çeşitleri son günlerin trendi. Helva yapımında hurma suyunu şeker yerine kullanıyoruz. Aynı zamanda hurma suyunun birçok faydası var. İçerdiği vitaminler neticesinde sindirime yararlı oluyor. Özellikle çocuklar ve şeker hastaları için oldukça faydalı. Biz makinelerle değil tamamen geleneksel usulde üretiyoruz. Helvanın daha çok telli olması için geleneksel yöntemi bırakmıyoruz. Aynı şekilde kutulara dolum işlemlerini de yine kendimiz yapıyoruz. Bu lezzeti de tamamen eski usul yapmamıza bağlıyoruz. Yaz aylarında gurbetçilerin gelmesiyle talep de artıyor. Günde ortalama beş kazan üretiyoruz bu da bir tona tekabül ediyor. Hem şehir dışı hem de yurtdışından oldukça rağbet görüyor” dedi.
MediaMarkt Startup Challenge Yarışması için başvurular başladı
05 Kasım 2024 Salı - 10:00 MediaMarkt Startup Challenge Yarışması için başvurular başladı MediaMarkt’ın girişimcilik ekosistemini desteklemek amacıyla düzenlediği “MediaMarkt Startup Challenge” yarışması için başvurular başladı. Geleceğin teknolojilerini kurgulayan şirketlerle, perakendeyi yeniden şekillendirecek girişimcileri bir araya getirmeyi hedefleyen yarışmaya 2 Aralık 2024 tarihine kadar başvuru yapılabilecek. MediaMarkt Türkiye’nin girişimcileri ve girişimcilik ekosistemini desteklemek amacıyla bu yıl 7’ncisini düzenlediği “MediaMarkt Startup Challenge” yarışmasının başvuru süreci başladı. Bugüne kadar Türkiye başta olmak üzere dünyanın birçok ülkesinden başvuru alan yarışmaya girişimciler, 2 Aralık 2024 tarihine kadar başvuru yapabilecek. Yarışmada; “Perakende Satış Teknolojileri”, “Satış Sonrası Teknolojiler” “Kurumsal Dijitalleşme ile Çalışan Deneyimini Güçlendirme” ve “Sürdürülebilirlik ve Çevresel Etki Çözümleri” alanlarında, inovatif perspektifiyle fark oluşturan ve perakende dünyasını dönüştüren uygulamalar değerlendirilecek. Uzman isimlerden oluşan jüri değerlendirmesi sonucunda finalde yarışmaya hak kazanan girişimler, 15 Ocak 2025 tarihinde düzenlenecek Startup Challenge yarışmasında projelerini sunacak ve ödüle hak kazanan ilk üç proje belirlenecek. Geçmiş dönemlerin kazananları MediaMarkt ile iş birliği olanağı buldu MediaMarkt Startup Challenge’ın geçmiş dönem kazanan projeleri MediaMarkt’la iş birliklerine başladı. Geçmiş dönemin kazananlarından; mikro atık yönetimi, karbon ayak izi hesaplama ve raporlama hizmetleri sunarak, espresso granülünden ileri dönüştürülmüş ürünler üreten Wastespresso girişimi ile MediaMarkt, uzun vadeli bir iş birliğine imza attı. MediaMarkt, karbon ayak izini azaltmak amacıyla Wastespresso ile MediaMarkt çalışanlarının katılımına dayalı bir ileri dönüşüm projesi başlattı. Proje kapsamında MediaMarkt Genel Merkezinde biriktirilen kahve atıklarının yeniden kullanılabilir ürünlere dönüştürülmesi sağlandı. Türkiye’de ayrıca kazanan girişimlerden Buybuddy ve Udentify ile mağazalarında iş birliği yapan MediaMarkt; ayrıca AssistBox, B2Metric, Optiyol ve Qumpara gibi geleceğin perakende dünyasını şekillendiren girişimlerle de pilot çalışmalara imza attı. Yarışmaya katılmak isteyen girişimciler, başvurularını 2 Aralık 2024 tarihine kadar mmstartupchallenge.com/ adresinden yapabilecek.
Havaların soğumasıyla kömür satışları arttı
05 Kasım 2024 Salı - 09:29 Havaların soğumasıyla kömür satışları arttı Gaziantep’te havaların soğumaya başlaması ve kış mevsiminin yaklaşmasıyla birlikte kışlık odun ve kömür satışları arttı. Havaların soğumasıyla ve kış mevsiminin de yaklaşmasıyla beraber vatandaşlar kış hazırlıkları yaparak kömür ve odun almaya başlarken, son 3 ay içinde kömürün 6 defa zamlanması ise hem esnafı hem de vatandaşı mağdur etti. Havaların iyiden iyiye soğuduğu şu günlerde, vatandaşların ısınma ihtiyacı da arttı. Gaziantep’te ısınmak için doğal gazın yanı sıra, odun ve kömürü de tercih eden vatandaşlar kömürcülerin kapısını çalmaya başladı. Kömür ve odun fiyatlarında geçen yıla göre artış gözlemlenirken Gaziantep Mahrukatçılar Odası Başkanı Erdal Demir, kömür fiyatlarına ithalatçı firmalar tarafından son 3 ayda 6’ıncı kez zam yapılmasına tepki gösterdi. Kış mevsimin yaklaşmasıyla birlikte kömür ve odun satışlarında hareketlilik olduğunu söyleyen Demir, ithalatçı firmalar tarafından kömür fiyatlarına art arda zam yapılmasını doğru bulmadıklarını söyledi. Son yıllarda özellikle yeni yapılan konutlarda kışın yakıt olarak doğal gaz kullanılırken, kırsal kesimde ikamet eden vatandaşların, odun ve kömür yakarak kış mevsimini geçirdiğini belirten Demir, özellikle son günlerde havaların iyiden iyiye soğumaya başlamasıyla vatandaşların da kış hazırlıklarını yaptığını ifade etti. “Son 3 aydır ithalatçı firmalar kömür fiyatlarına 6 defa zam yaptılar” 3 yıldır kömür fiyatlarının çok makul olduğunu ancak ithalatçı firmalar tarafından son 3 ayda kömür fiyatlarına 6’ıncı kez zam yapılmasına anlam veremediklerini belirten Demir, “Son 3 aydır ithalatçı firmalar kömür fiyatlarına 6 defa zam yaptılar. Vatandaşla direk biz muhatap olduğumuz için vatandaş bize ‘ne oldu da 3 ay içinde kömür 6 defa zamlandı?’ diye soruyor. Dünya piyasalarında şu anda zam olmamasına rağmen ithalatçı firmaların kömür fiyatlarına yaptıkları bu zammı ben doğru bulmuyorum. Bu zamları bir an önce durdursunlar. Kömüre 3 ayda 6 defa zam yapılmaz. Zammın bir gerekçesi de yok. Dünya piyasalarında kömür fiyatları yerinde sayarken kömüre 6 defa zammı neden yaptınız? Zammın açıklamasını yaparlarsa bizde en azından vatandaşla zammın gerekçesini paylaşırız” dedi. “Esnaf şu an zaten zor durumda” Doğal gaz kullanımının yaygınlaşmasıyla son yıllarda kömür satışlarının düştüğünü ifade eden Demir, “Esnaf şu an zaten zor durumdadır. Birde zamlardan dolayı satışlarımız bayağı düştü. Önümüz kış ve vatandaş kış hazırlıkları kapsamında kömürlerini almalarını tavsiye ediyorum” şeklinde konuştu. “Vatandaşlarımız kömür alırken dikkat etmesi gereken hususlar var” Vatandaşları sahte kömür konusunda uyaran Demir, “Vatandaşlarımız kömür alırken dikkat etmesi gereken hususlar var. Sosyal medya üzerinden veya tanımadıkları yerlerinden kömür almasınlar. Çünkü maalesef kömür torbalarını değiştirenler var. Yerli kömür ile ithal kömürün torbasını değiştirip satanlar var. Kömürlerini odamızın üyesi esnaftan alsınlar. Odamıza üye esnaftan aldıkları kömürde her hangi bir sorun olursa biz değiştirme garantisi veriyoruz. Oda esnafımızı mağdur etmeyiz. Mağdur olduklarında da vatandaşlarımız bize ulaşabilirler” diye konuştu. Oduncular Sitesi’nde odun ve kömür satışı yapan esnaf Şahin Korkmaz ise kış mevsimin yaklaşmasıyla birlikte kömür ve odun satışlarının başladığını söyleyerek kömüre yapılan zamlardan yakındı.