GENEL - 20 Ocak 2020 Pazartesi 10:51

Erdemli’nin 11 yıllık hal sorunu çözülüyor

A
A
A
Erdemli’nin 11 yıllık hal sorunu çözülüyor

Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, önceki dönemde ihale edilen ve inşaatı yarım kalan Erdemli Toptancı Hali için yeni bir ihaleye çıkacaklarını, toplam 103 dükkan bulunan halin en kısa sürede hizmete sunulacağını söyledi.

Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, önceki dönemde ihale edilen ve inşaatı yarım kalan Erdemli Toptancı Hali için yeni bir ihaleye çıkacaklarını, toplam 103 dükkan bulunan halin en kısa sürede hizmete sunulacağını söyledi.


Büyükşehir Belediyesi’nden yapılan açıklamaya göre, Erdemli Belediyesi, 11 yıl önce 65 dönümlük alan üzerinde 86 dükkan, 17 sevkiyatçı dükkanı ve idari binası da olan toptancı hali için ihaleye çıkmış ve müteahhit eliyle inşaata başlanmıştı. 2014 yılında Büyükşehir Belediyeleri Yasasındaki değişikliğin ardından hal tesisinin arazisi ve yarım kalan inşaatı da Mersin Büyükşehir Belediyesi’ne geçti. Önceki dönemde Mersin Büyükşehir Belediyesi, hal tesisi için yeniden ihaleye çıktı, ancak işi alan firma ekonomik sorunlar yaşayınca 2018 yılı Haziran ayında hal inşaatı bir kez daha durdu.


Başkan Seçer inşaat alanını gezdi


Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, Erdemli’de tarım ve ticaret açısından oldukça önem taşıyan hal tesisi inşaatının tamamlanması ve esnafa tahsis edilmesi için düğmeye bastı. Erdemli programı sırasında hal tesisi inşaatı alanını gezen ve birim sorumlularından bilgi alan Seçer, “Erdemli için sebze ve meyve hali önemli. Çünkü üretici bölgesi burası. 86 dükkana ve 17 sevkiyatçı dükkanına sahip bu komplekste, 2018 yılından bu yana inşaat durmuş durumda. Yüklenici müteahhit firmanın ekonomik durumunun bozulmasıyla ilgili bir durum söz konusu. Biz bu konuyla ilgili bazı hukuki çalışmaları yaptık. Çok kısa süre sonra da tekrar buranın yapım ihalesine çıkacağız ve kısa süre içerisinde bunu bitirmek istiyoruz. Toplamda yüzde 40-45 inşaatın gerçekleşme oranı var. Kalan yüzde 55-60’lık kısmını da yeni vereceğimiz ihaleyle bitireceğiz. 86 mevcut dükkanın aslında karşılığı var. Eski Erdemli Sebze ve Meyve Hali’ndeki dükkan sayımız da 86. Yalnız Kocahasanlı’da da esnafımız var. Orada aktif çalışan 14 esnafımız var. Onları da buraya entegre etmek istiyoruz. Bu sebeple de ilave bir ünite yapma ihtiyacı ortaya çıkıyor. Bu konuyla ilgili de arkadaşlarımız çalışıyorlar. Umut ediyorum en kısa sürede inşaatı bitiririz. Hem hijyen, hem fiziki koşulları uygun bir halde ilçemize kavuştururuz” dedi.


Erdemli’ye 300 milyon liralık altyapı yatırımı


Başkan Seçer, Erdemli kent merkezinde MESKİ tarafından yürütülen yağmursuyu hattı çalışmalarını da yerinde inceledi. Şantiye sahasını gezen ve alanda görevli ekipten bilgi alan Seçer, önümüzdeki 4 yıl içinde ilçeye 300 milyon lira tutarında altyapı yatırımı yapacaklarını söyledi. Seçer, “Burada MESKİ’nin bir çalışması var. Güzeloluk yolundan aşağıya deniz tarafına, Silifke yolunun aşağısından geçen bir menfez. Burada daha önce sorunlar oldu. Aşırı yağmurlarda da tıkanmalar oldu ve burada bazı yerleri su bastı. Ama şimdi bu çalışmadan sonra rahatlayacak ve bu sorunu ortadan kaldıracağız” ifadelerini kullandı.


Projeler 4 yıl içinde hayata geçirilecek


Mersin Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü’nün Erdemli ve Silifke ile ilgili önemli projeleri olduğunu vurgulayan Seçer, “Özellikle Erdemli-Silifke hattında, kıyı hattında hem temiz içme suyu hem kanalizasyon hem de arıtma tesisi projelerimiz önümüzdeki 4 yıl içinde hayata geçirilecek. Sadece Erdemli için 300 milyon lira yatırımımız söz konusu. Bunlar yatırım programına alınmış. 2020, 2021, 2022, 2023 bu yıllar içerisinde başlanacak, inşaatlarımızı bitireceğiz. İnşallah bu 4 yılda özellikle kanalizasyon, arıtma ve altyapı konusunda sorunlar yaşayan bu bölgede önemli yatırımlara imza atacağız” diye konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kayseri Dağcılar hayatını kaybeden Fehmi Efe için tırmandı Kayseri’nin yeni dağcılık ve doğa sporları kulübü Mazaka Artıbir, 9 üyesi ile birlikte geçen hafta Antalya’nın Kızlar Sivrisi Dağı’nda geçirdiği kaza sonucu hayatını kaybeden dağcı Fehmi Efe için özel bir etkinlik düzenleyerek, Hasan Dağı’na tırmanış gerçekleştirdi. Mazaka Artıbir Dağcılık ve Spor Kulübü, Fehmi Efe’nin hatırasını yaşatmak ve onun dağlara olan sevgisini onurlandırmak amacıyla Anadolu’nun en güzel zirvelerinden biri olan Hasan Dağı’na anlamlı bir tırmanış gerçekleştirdi. Tırmanış sırasında Fehmi Efe’nin dağlara olan sevgisi ve zirvelere taşıdığı bayrakların önemi sık sık hatırlandı. Kulüp üyeleri, Efe’nin hatırasını yaşatmak için anlamlı tırmanışı gerçekleştirmeye karar verdiklerinde, onun dağlara bıraktığı izleri sürdürmek için bu sevgiyi paylaşmak istediler. Yapılan tırmanışta, Fehmi Efe’nin hayatta olduğu dönemde yaptığı dağcılık faaliyetleri ve doğa sevgisi üzerine konuşmalar yapıldı. Zirveye ulaşıldığında ise, Fehmi Efe’nin hatırası için anma töreni düzenlendi ve doğaya duyulan saygı bir kez daha vurgulandı. Yapılan tırmanışa kulüp sporcularından Ramazan Eroğlu, Süreyya Öztaş, Kemal Çimen, Tarık Konak, Muharrem Sezgin, Nihat Tuzlalı, Vedat İzci, Resül Çakır ve Sami Balıkçı katıldı. Mazaka Artıbir Dağcılık Kulübü sporcuları tarafından tırmanışın ardından yapılan açıklamada, "Fehmi Efe, dağlara olan tutkusuyla hepimiz için bir ilham kaynağıydı. Onun anısını yaşatmak ve dağ sevgisini, bayrak sevgisini nesilden nesile aktarmak için bu tırmanışı düzenledik. Bu tırmanış, doğanın gücünü ve bir dağcının ardında bıraktığı mirası anlamak için önemli bir fırsattı" ifadeleri kullanıldı.
Muğla Su ürünlerinde ihracat rekoru Türkiye’de su ürünleri ihracatında ilk sırada yer alan ve yüzde 60’lık bölümünün Muğla’dan karşılandığı su ürünleri ihracatı 2 milyar doları aştı. 2000’li yıllarda 59 milyon dolar seviyesinde seyreden Türkiye Su Ürünleri ihracatı 25 yılda 34 kat arttı. Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, 2024 yılı sonunda ihracat yaptıkları ülke sayısının 91’e, ihracat tutarlarının da yaklaşık 34 kat artışla 2 milyar 19 milyon dolara ulaştığını, 2025 yılı için 2,5 milyar dolar ihracat hedeflediklerini dile getirdi. Türkiye’nin su ürünleri üretiminin 1 milyon 8 bin tona ulaştığını aktaran Kızıltan, “Türkiye su ürünleri üretim ve ihracatı özellikle son yıllarda yapılan yatırımlarla büyük mesafe kat etti. Son 25 yıllık dönemde su ürünleri ve hayvansal mamuller sektöründe dünyanın en modern ve entegre tesislerini Türk girişimcilerimizin ülkemize kazandırması da ihracatı arttıran etkenlerden biri. Türkiye’de 553 bin ton su ürünleri yetiştiricilik yoluyla elde edildi. Yetiştiriciliğin payı toplamda yüzde 55’e ulaştı. 8 milyonluk Norveç su ürünleri ihracatından 13 milyar dolar döviz elde ediyor. Türkiye’de bu rakamlara ulaşabilecek potansiyeli barındırıyor” diye konuştu. Levrek zirvede yerini korudu Su ürünleri ihracatında levrek 570 milyon dolarla liderliğini sürdürdü. Levrek ihracatı 2023 yılına göre yüzde 10 artış gösterdi. Levrek ihracatında ilk üç ülke 126 milyon dolarla İngiltere, 85 milyon dolarla İtalya ve 84 milyon dolarla Hollanda oldu. Su ürünleri sektöründe Türkiye’nin en çok ihraç ettiği ikinci balık türü, ihracatını yüzde 22 artırarak 417 milyon dolardan 508 milyon dolara çıkaran çipura oldu. Çipura ihracatında İtalya 100 milyon dolarla ilk sırada yer alırken, İtalya’yı 75 milyon dolarda Yunanistan ve 72 milyon dolarla Hollanda izledi. Türk somonu ihracatı 500 milyon dolara dayandı 2023 yılında 350 milyon dolar Türk somonu ihracatı 2024 yılında yüzde 31’lik artışla 497 milyon dolara ulaştı. Rusya Federasyonu 356 milyon dolarla Türk somonu ihracatında açık ara liderliğini sürdürürken Almanya’ya 36 milyon dolarlık, Vietnam’a 26 milyon dolarlık Türk somonu gönderdik. Orkinos ihracatı 2024 yılında yüzde 153’lük rekor artışla 51 milyon dolardan 129 milyon dolara çıktı. Orkinos ihracatımızın 99 milyon dolarlık büyük dilimi Japonya’ya yapılırken, Güney Kore 29 milyon dolarlık orkinos talep etti. Alabalık ihracatı 117 milyon dolar olurken, kaya levreği ihracatından 25,5 milyon dolar döviz geliri elde edildi. Diğer su ürünleri ihracatımız yüzde 16’lık artışla 181 milyon dolardan 210 milyon dolara yükseldi. Almanya, 52 milyon dolarlık alabalık talebiyle birinci ülke olurken, Almanya’yı 18 milyon dolarla Rusya ve 9,5 milyon dolarla Hollanda takip etti.
Adana Uzman Psikolog Çapar: “Sosyal medya kıskançlığı tetikleyebilir” Sosyal medya paylaşımlarının çiftler arasında kıskançlık ve güven sorunlarını tetikleyebildiğine dikkat çeken Uzman Psikolog Tara Çapar, ilişkilerinin nasıl algılandığı düşüncesinin kaygıya yol açabileceğini belirterek bunun zamanla bir kişinin kendini baskı altında hissetmesine yol açacağına belirtti. Romantik ilişkinin flörtlerin, sevgililerin, nişanlıların ve evlilerin arasında iki kişinin özgür iradesiyle seçtiği “aşk, tutku ve bağlanma bütününde betimlenen birliktelik” olduğunu söyleyen Acıbadem Adana Hastanesi Uzman Psikolog Tara Çapar, “Romantik ilişkilerde kişiler birlikte zaman geçirmekten zevk aldığı, yakınlığın olduğu, sevginin, aitliğin, bağlılığın hissedildiği ve fiziksel çekimin barındırıldığı ilişkilerdir. Dahası romantik ilişkiler, karşılıklı yoğun duyguların hissedildiği, hayata dair benzer veya ayrı görüşlerin fark edildiği, bağlılığın olduğu bir süreçtir” dedi. “Çevrim içi profiller, yanıltıcı olabilir” Sosyal medya platformlarının partner bulmayı kolaylaştırdığını vurgulayan Psikolog Çapar, mesajlaşma ve görüntülü görüşme imkanlarıyla iletişimin hızlı ve rahat olduğunu, bunun da ilişkideki bağlılığı arttırıp iletişim engellerini aşmayı sağladığını, ulaşamayacakları kişilere ulaşmalarını sağladığını dile getirdi. Dijital imkanların gelişmesiyle birlikte romantik ilişkilerin online platformlarda kurulup sürdürüldüğüne dikkat çeken Çapar, dijital flörtte kişilerin genellikle, profillerini oluştururken dikkat çekici fotoğraflar ve ilgi çekici bir biyografi yazdıklarını ifade etti. Bu platformların kişiler arasındaki uzak mesafeyi ortadan kaldırarak kolayca iletişim kurma imkanı sağladığına değinen Çapar, “Kişiler kendilerini tanıtan bir profil oluşturarak partnerlerinde aradıkları kriterleri belirtebilir. Fakat bu platformları kullanan kişiler partnerlerini sadece çevrimiçi platformda gördükleri için yüz yüze geldiklerinde büyük farklılıklar yaşayabilirler. Dahası online iletişim, yüz yüze iletişimin psikolojik ve duygusal derinliğini sağlamayabilir ve bu da bazen ilişkilerde belirsizliklere neden olabilir” diye konuştu. “Çiftler birbirlerini kontrol etmeye başlayabilir” İlişkilerin online platformlarda paylaşılarak herkese açık bir hale geldiğini aktaran Psikolog Çapar, “Romantik ilişkilerini sosyal medyada paylaşan bireyler bir süre sonra kendilerini baskı altında hissedebilir. İlişkilerinin başkaları tarafından nasıl algılandığını düşünmeye başlayabilir. Bu da çiftlerin sorunlar yaşamasına yol açabilir. Bir diğer etkisi ise, kıskançlık hissinin tetiklenmesidir. Çiftler birbirlerinin sosyal medya platformlarını kontrol etmeye, incelemeye başlayabilir. Bunun sonucunda da birbirlerine olan güvensizlik ve kıskançlık duygusunun ortaya çıkmasına sebep olabilir. Dahası sosyal medya aracılığı ile partnerlerinin eski partnerlerini araştırabilir ve güvensizliklerinin artmasına neden olabilir” dedi. “Başkalarının ilişkisini idealize etmeye yol açar” Sosyal medya paylaşımlarının partnerler arasındaki kıskançlığı, güvensizliği arttırdığını vurgulayan Psikolog Çapar, “Sosyal medya kullanılarak partnerlerinin davranışlarını sürekli olarak izlemek ve yorumlamak anlayışsızlığa ve tartışmalara da neden olur. Başka insanların ilişkilerini idealize etmenize neden olabilir. Bazen sosyal medyada gezerken karşımıza mükemmel bir ilişkiye sahip görünen çiftler çıkar. Ancak sosyal medya sorunları ve gerçekliği maskelemede başarılı bir araçtır. Şunu unutmayalım ki ilişki yaşayan çiftler sosyal medya üzerinden yaşamlarını gerçeklikten farklı bir şekilde sunma eğiliminde de olabilir” şeklinde konuştu. “Kıskançlığın önüne geçmek için güven sağlayın” Kişilerin bazen de partnerlerinin eski ilişkilerini gereğinden fazla incelediklerini hatırlatan Psikolog Çapar, “Partnerinizin bir fotoğrafı beğenmesi veya yorum yapması başka bir kişiyle flört ettiği veya ilişkide sorunlar olduğu anlamına gelmemekle birlikte bu şekildeki düşünceler kıskançlığı ve kaygıyı arttırarak ilişkinizi zedeleyebilir” dedi. Psikolog Çapar, romantik ilişkilerde güven sağlanmasının sosyal medya üzerinden ortaya çıkabilecek kıskançlıkların önüne geçtiğinin altını çizdi. Çevrimiçi ilişkilerde sınırların korunmasının önemini vurgulayarak dijital iletişimi bilinçli şekilde kullanmanın sağlıklı ve sürdürülebilir romantik ilişkilerin temellerini oluşturduğunu sözlerine ekledi.