GÜNDEM - 11 Aralık 2024 Çarşamba 09:36

Uçak rötarlarında 3 saat ve üzeri gecikmelerde tazminat alınabilecek

A
A
A
Uçak rötarlarında 3 saat ve üzeri gecikmelerde tazminat alınabilecek

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), “Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik”te yaptığı değişiklik ile teknik ve operasyonel nedenlerle geciken uçuşlar için havayolu şirketlerine yolculara tazminat ödeme zorunluluğu getirdi. Son varış yerine 3 saat veya daha fazla süre geciken yolcular, tazminat talebinde bulunabilecek.


Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliği ile ilgili konuşan Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sami Aksoy, “Daha önce tazminat yalnızca uçuş iptallerinde ve uçağa alınmama gibi durumlarda ödeniyordu. Fakat artık rötar durumunda da yolcunun tazminat talep etme hakkı olacak. Bu hakkı belirten yönetmeliğin 7. maddesinde, planlanan son varış yerine 3 saat ve daha fazla sürede ulaştırılması halinde yolcunun tazminat hakkını ve bilet değişikliği, iadesi hakkını kullanabileceği belirtilmiş. Tazminat hakkında bir sorun yok fakat yolcunun varış yerine vardıktan sonra elde ettiği bu hakla bilet değişikliği veya iptali yapması mümkün olmayacak. 7. maddedeki bu detay gözden geçirilmeli” dedi.



Tazminat miktarı değişmedi, döviz kuru esası getirildi


Tazminat miktarlarında bir değişiklik yapılmadığına dikkat çeken Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sami Aksoy, “8. maddede yönetmelikteki tazminat miktarları, iç hat uçuşlarda 100 Euro, dış hatlarda ise; 0-bin500 km arası 250 Euro, bin 500-3 bin 500 km arası 400 Euro, 3 bin 500 km ve üzeri uçuşlarda ise 600 Euro olarak geçiyor. Sadece, biletin satın alındığı andaki TCMB kuru yerine tazminatın ödendiği an TCMB döviz kurunun esas alınması prensibi getirildi. İç hatlar için tazminat miktarının yüksek olduğunu, Euro bazında tazminatta ısrar edilmemesi gerektiğini düşünüyorum” dedi.



"Rötar gerçekleştikten sonra değişim hakkı bir işe yaramayacaktır"


Yapılan esas değişikliğe değinen Doç. Dr. Aksoy, “Buna göre, havayolu şirketi kendi işletmesel kusur ve kararlarına binaen yolcunun 3 saati aşan bir zamanda varış havalimanına ulaşmasına sebebiyet verirse bu durumda yolcuya yukarıda bahsi geçen tazminatları doğrudan ödemek zorundadır. Bu noktada yolcunun ne amaçla seyahat ettiği, zarar görüp görmediği, bir etkinliği, aktarmayı, töreni, programı kaçırıp kaçırmadığı önemsizdir. Elbette maddi veya manevi zarar gören bir yolcu aşan zararını, yine de havayolu şirketinden taşıma hukukunun sınırları dahilinde talep edebilir” diye konuştu.


Yönetmelikteki anlam karmaşasına dikkat çeken Doç. Dr. Aksoy şunları söyledi: “Değişiklik öncesi hukuki durumda yönetmelikte tehir/rötar durumlarında tazminat hakkı yoktu ve fakat Avrupa Birliği Adalet Divanının kararları kapsamında uzun rötarlarda tazminat hakkı verilmesi tartışmaları yapılmaktaydı. En azından bu değişiklik ile tartışmalar bir nebze sona erdirilmiş oldu. Farklı bir mesele olarak, hükmün uygulanabilmesi için “yolcunun planlanan son varış yerine 3 saat ve daha fazla sürede ulaştırılması” gerekir. Değişiklik ile yolcuya hak olarak bahşedilen 9. maddedeki bilet değişikliği ve iadesi gibi imkanlar özellikle yolculuk öncesi bildirilen rötarlarla alakalıdır. Yolcu vardığında bunların bir manası kalmaz. Bu noktada, acaba 9. madde yerine, hizmet (yiyecek, konaklama, iletişim) hakkına yollama yapılması gerekmez miydi sorusu akıllara gelmektedir. Sonuçta yapılan değişikliğin nasıl uygulanacağı ilerleyen günlerde ortaya çıkacak belki de yönetmelik yeniden değiştirilecektir.”



Uçak rötarlarında 3 saat ve üzeri gecikmelerde tazminat alınabilecek

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kars Kars’ta gazetecilerin domuz sürüsüyle imtihanı Karslı gazetecilerin domuz sürüsüyle imtihanı, onlarca domuz yiyecek ararken görüntülendi. Gazetecilerin üzerine doğru koşan domuz sürüsü kameralara yansıdı. Kars’ta soğuk hava ve kar yağışı yaban hayatı olumsuz etkiledi. Yiyecek bulmakta zorluk çeken yaban hayvanları köylere indi. Son günlerde özellikle Dikme, Kümbetli ve Benliahmet köyleri bölgesinde sürüler halinde görülen domuzlar ise dikkat çekti. Kars-Erzurum karayolu Kümbetli köyü bölgesinde patates tarlasında kar altında yiyecek arayan onlarca domuz bir arada görüldü. Yaklaşık 2 kilometre uzaklıkta bulunan domuzların yanlarına yaklaşmaya çalışan gazeteciler, karlı arazide bir taraftan yürüdü, bir taraftan da domuzlara yaklaşarak kaydetti. Domuzlara 20 metre kadar yaklaşan gazeteciler, bir anda neye uğradığını şaşırdı. Gazetecilerin üzerine doğru koşmaya başlayan domuzlar, paniğe neden olurken, İhlas Haber Ajansı (İHA) muhabirleri karşı karşıya kaldığı domuzları görüntülemeyi an be an kaydetti. Kars-Erzurum karayolunda seyrederken domuz sürüsünü fark ettiklerini ifade eden Serkan Erkoç, “Kars’ta arazide domuz sürüsü var. Yoldan geçerken gördük. Yanlarına kadar yaklaşık bunları çekmeye çalışacağız. Tedbirimizi aldık. Domuz sürüsünün yanına kadar yaklaşıp kaydetmeye çalışacağız” dedi. Karlı arazide yaklaşık 2 kilometre yürüyerek domuz sürüsüne yaklaşan gazeteciler, onlarca domuzu görüntüledi. Bir anda gazetecilerin üzerine doğru koşmaya başlayan domuz sürüsü daha sonra yön değiştirerek ters istikamete doğru koşmaya başladı. Sürü daha sonra gözlerden kayboldu.
Antalya Sokakta kalan evsizleri Büyükşehir kucakladı Antalya Büyükşehir Belediyesi, 2024 yılı içerisinde sokakta yaşayan 830 kişiyi BİMEKAN Geçici Konaklama Merkezi’nde ağırladı. Antalya Büyükşehir Belediyesi, evsiz vatandaşları BİMEKAN Geçici Konaklama Merkezi’nde ağırlamaya devam ediyor. Antalya Valiliği ve Antalya Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle hizmet veren BİMEKAN Geçici Konaklama Merkezi’nin yapılan yenileme çalışmalarıyla kapasitesi yükseltildi. 82 olan yatak kapasitesi 100’e çıkarılırken yemekhane ve odalar daha konforlu hale getirildi. BİMEKAN’da emniyet güçlerine ve zabıta ekiplerince getirilen veya bireysel olarak başvuru yapan vatandaşlara, sağlık, giyim, yemek, duş, çamaşır ve temel barınma gibi birçok imkan sağlanıyor. Toplamda 100 yatak kapasitesi olan merkezde 2024 yılı içerisinde 830 evsiz vatandaşa barınma imkânı sunuldu. Evsizlere 12 Ay sıcak yuva BİMEKAN’ın sorumlusu Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığı personeli Ersoy Şahin, merkezde gerçekleşen yenileme çalışmasıyla evsiz vatandaşların insan onuruna yakışır şekilde geçici konaklayabilmeleri için asgari şartların iyileştirildiğini söyledi. Şahin, 12 ay boyunca bimekan vatandaşlara destek olduklarını belirterek “Kapılardan nevresim takımlarına geniş bir tadilat çalışması yapıldı. Misafirlerimize sıcak bir yuva sunuyoruz. Merkez 12 ay boyunca bimekan olan vatandaşlarımıza hizmet vermekte. Sokakta yaşayan vatandaşlar olduğu gibi dönemsel olarak kentimizi ziyaret etmiş, işini kaybederek sokakta kalmış vatandaşlar ve yaşlı bireyler de barınma merkezinden geçici olarak yararlanmaktadırlar. Merkeze getirilen vatandaşlara temiz kıyafet, sabah çorba, akşam 3 çeşit yemek, banyo için 24 saat sıcak su imkanı ve yatak hizmeti sunuyoruz. Şu anda 85 evsiz vatandaşımızı ağırlıyoruz” dedi. “Dört dörtlük hizmet alıyoruz” BİMEKAN Barınma Merkezi’nden faydalanan İsmail Davran, “Özel sorunlarım yüzünden Antalya’ya geldim. Barınma merkezi her türlü ihtiyacımızı karşılıyor. Sabah sıcak çorbamızı içiyor, akşam yemeklerimizi yiyoruz, temiz yataklarda uyuyoruz ve sıcak banyomuzu yapabiliyoruz. Dört dörtlük hizmet alıyoruz. Bu tarz yerlerin her yerde olması gerek. Antalya Büyükşehir Belediyesi böyle bir imkân sağladığı için emeği geçen herkesten Allah razı olsun” diye konuştu. (BLT-
Mersin Mersin’de özel bireyler için ’Uygulama Evi’ hayata geçirildi Mersin Büyükşehir Belediyesince, Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı bünyesinde gerçekleştirilen hizmetlere bir yenisi daha eklenerek, özel gereksinimli bireylerin faydalanabileceği ‘Uygulama Evi’ faaliyete geçirildi. Mola Evi’nden faydalanan ve 6 yaşın üzerindeki özel gereksinimli bireylerin faydalandığı ’Uygulama Evi’nde tipik bir ev ortamına uygun şekilde öğrencilere eğitimler verilirken, eğitimler sayesinde öğrencilerin gerçek yaşam becerileri kazanması sağlanıyor. ’Uygulama Evi’nde oturma odası, yatak odası, mutfak, tuvalet ve banyodan oluşan tipik bir ev ortamına uygun şekilde öğrencilere eğitimler veriliyor. Özel gereksinimli bireyler bu uygulama alanlarında yatak toplama, sofra kurma, kahvaltı ve yemek hazırlayabilme, ev ve kişisel temizlik gibi gerçek yaşam becerileri kazanıyor. Her öğrencinin kendi gelişiminin dikkate alındığı, güvenli ve kontrollü bir ortamda alanında uzman öğretmenler eşliğinde verilen eğitimler sayesinde, özel gereksinimli bireylerin yaşam kalitesinin artması ve sorumluluk bilincinin gelişmesi hedefleniyor. Aynı zamanda özel gereksinimli bireylerin toplumla daha uyumlu hale gelmesinin amaçlandığı ’Uygulama Evi’nde, öğrencilerin özgüven kazanması ve bağımsız bireyler haline gelmesi sağlanıyor. “Uygulama Evi ile özel gereksinimli bireylere, günlük hayat becerileri kazandırıyoruz” Özel Eğitim Öğretmeni Kübra Mine Saçıkara, Büyükşehir Belediyesinin Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı bünyesinde hayata geçirmiş olduğu ’Uygulama Evi’ ile özel gereksinimli bireylerin günlük hayat becerilerini tek ve bağımsız bir şekilde yapmaya başlayana kadar, tipik bir ev formatına uygun şekilde öğrencilere eğitim verdiklerini kaydetti. Eğitimler hakkında bilgi veren Saçıkara, günlük yaşam becerileri kapsamında öğrencilere el-yüz yıkama, yatak toplama, kahvaltı hazırlama gibi temel öz bakım becerilerinin kazandırılması ile ilgili çalışmalar yaptıklarını dile getirerek, “Bu sayede kişinin kendisine olan özgüveni artıyor. Günlük yaşamda kendisinin yaptığı bir kahve bile onun özgüvenini artırdığı için, bu dolaylı olarak sosyal hayatına da aile hayatına da yansıyor. Burada bizler bütüncül bir şekilde, günlük hayatta yapılması gereken her şeyi özel gereksinimli bireylere öğretiyoruz. Mola Evi’ne gelen her özel gereksinimli bireyi, ’Uygulama Evi’nden de faydalandırıyoruz” dedi. Asgari düzeyde özbakım becerilerini kazanan her bir bireyin ’Uygulama Evi’nden faydalanabileceğini kaydeden Saçıkara, “Biz bu becerileri daha fazla geliştirmeye odaklanıyoruz. 6 yaşından büyük özel gereksinimli her bireye, burada ücretsiz bir şekilde hizmet veriyoruz. Mersin Büyükşehir Belediyesi olarak özel gereksinimli bireylerin ve ailelerinin yaşadığı sıkıntılara çözüm üreterek, onlara destek olmak için elimizden geleni yapıyor ve bu çözümlerin kalıcı olmasını sağlıyoruz” ifadelerini kullandı. “Kızımın, eğitimlerden sonra kendine olan özgüveni arttı” Engelsiz Yaşam Merkezi’nden faydalanan özel gereksinimli bireylerden Nazlı Bingöl’ün annesi Nuran Bingöl, kızındaki değişimlerden bahsederek; “Buradan çok memnunuz ve eğitimler çok güzel gidiyor. Nazlı daha önce özel eğitim aldığında çok fazla içine kapanıktı ve ortamlara girmek istemiyordu. Buradaki eğitimlerden sonra Nazlı’nın iletişim kurma isteği arttı. Buradaki akranlarını, öğretmenlerini çok seviyor ve geliştikçe gelişiyor. Eve gelen misafirlerle sohbet edip, şakalaşmaya, kendini ifade etmeye ve sosyalleşmeye başladı” diye konuştu.