EKONOMİ - 05 Aralık 2024 Perşembe 11:34

EİB’den kasım ayında 1 milyar 664 milyon dolarlık ihracat

A
A
A
EİB’den kasım ayında 1 milyar 664 milyon dolarlık ihracat

Ege İhracatçı Birlikleri, kasım ayında ihracatını yüzde 9’luk artışla 1 milyar 528 milyon dolardan 1 milyar 664 milyon dolara yükseltti. Kasım ayında Türkiye’nin ihracatı ise yüzde 3,1’lik azalışla 23 milyar dolardan 22,3 milyar dolara indi. EİB, ağustos, eylül ve ekim aylarından sonra kasım ayında da üst üste dört ay Türkiye ortalamasının üzerinde ihracat artış hızına imza atmayı başardı.


Ege İhracatçı Birlikleri 2024 yılının 11 aylık diliminde ihracatını yüzde 1,3’lük artışla 16 milyar 888 milyon dolara çıkarırken, EİB son 1 yıllık dönemde ihracatını yüzde 1 geliştirerek 18 milyar 469 milyon dolar dövizi Türkiye’ye kazandırdı.


EİB bünyesindeki 12 ihracatçı birliğinin 9 tanesi kasım ayında ihracatını artırmayı başarırken, 3 tanesi 2023 yılı kasım ayındaki ihracat seviyesine ulaşamadı.



Sanayi, tarım ve madencilik sektörleri üçte üç yaptı


Kasım ayında, EİB’nin 1 milyar 664 milyon dolarlık ihracatına sanayi sektörleri yüzde 9’luk artışla 844 milyon dolarlık katkı sağlarken, tarım sektörlerinin ihracatı yüzde 6’lık artışla 712 milyon dolar oldu. 2024 yılında her ay ihracat rekoru kıran Egeli madenciler, Kasım ayında da ihracatlarını yüzde 31 artırarak hem yeni bir rekor kırdı hem de hanesine 107,4 milyon dolarlık ihracat yazdırdı.



Demir ve demirdışı metaller zirvedeki yerini korudu


Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatını yüzde 6’lık artışla 191 milyon dolardan 203 milyon dolara artırırken, EİB çatısı altında zirvedeki yerini koruduğu gibi, 200 milyon dolar barajını geçen tek sektör olmayı başardı.



İhracat artış rekortmeni zeytin ve zeytinyağı


475 bin ton zeytinyağı ve 750 bin ton sofralık zeytin rekoltesiyle 2024/25 sezonuna giriş yapan Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği kasım ayında ihracatını yüzde 92’lik artışla 31 milyon dolardan 59,7 milyon dolara yükseltti ve EİB çatısı altında ihracat artış rekortmeni oldu.



Su ürünleri ve hayvansal mamuller ihracatı 172 milyon dolar oldu


Su ürünleri ve hayvansal mamuller sektöründe Türkiye’de lider olan Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatını yüzde 28’lik artışla 134 milyon dolardan 172 milyon dolara taşıdı. ESÜHMİB, yıllık bazda 1 milyar 715 milyon dolarlık ihracat seviyesine ulaştı.



Yaş meyve sebze ve mamulleri ihracatı kan kaybetti


Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatta yüzde 13’lük kan kaybı yaşamasına karşın 127 milyon dolar dövizi Türkiye’ye kazandırmayı başardı. EYMSİB’in 11 aylık ihracatı 1 milyar 192 milyon dolar olurken, son 1 yıllık dönemdeki ihracatı yatay bir seyirle 1 milyar 331 milyon dolar olarak gerçekleşti.



Kuru meyve ihracatında artış sürüyor


Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde dünyanın 100’den fazla ülkesine ihracat yapan Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatını yüzde 5 geliştirdi ve 117 milyon dolarlık ihracatı hanesine yazdırdı.



Hazırgiyim ihracatı 5 aydır artıyor


En büyük ihraç pazarı Avrupa’daki talep düşüklüğü ve döviz kurlarındaki artışın enflasyon rakamlarının gerisinde kalması nedeniyle ihracatta 2 yıldır kan kaybeden Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nde son aylardaki toparlanma kasım ayında da sürdü. EHKİB’in kasım ayında ihracatı yüzde 19’luk sıçramayla 93,7 milyon dolardan 111,6 milyon dolara yükseldi. EHKİB, üst üste 5 aydır ihracatını artırma başarısı gösterdi.



Maden ihracatı yüzde 31 arttı


2024 yılında her ay yeni bir ihracat rekoru kıran Ege Maden İhracatçıları Birliği, kasım ayında da ihracatını yüzde 31’lik artışla 82 milyon dolardan 107 milyon dolara ilerletti. EMİB’in 11 aylık ihracatı yüzde 24’lük yükselişle 969 milyon dolardan 1 milyar 198 milyon dolara çıktı.


Haşhaş tohumu ihracatındaki Hindistan pazarındaki tıkanıklığı aşamayan Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin kasım ayı ihracatı 83,7 milyon dolarda kaldı.


Ege Tütün İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatını yüzde 17’lik artışla ihracatını 66 milyon dolardan 77,5 milyon dolara yükseltirken, 2024 yılı ocak-kasım döneminde ihracatını yüzde 67’lik artışla 813 milyon dolardan 840 milyon dolara taşıdı.


Mobilya, kağıt ve orman ürünleri alt sektörlerini bünyesinde barındıran Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, 71,7 milyon dolarlık ihracat başarısı gösterirken, ihracatta yüzde 4’lük gelişim kaydetti.


2024 yılının 11 aylık döneminde ihracatta yüzde 12’lik düşüşle ihracatı 461 milyon dolardan 406 milyon dolara gerileyen Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği, kasım ayında ihracatta yüzde 12’lik artış hızı yakaladı ve 57,7 milyon dolar ihracatı kayda aldı ve kötü gidişe dur dedi.


Emek-yoğun sektörler içerisindeki Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin ihracattaki düşüşü kasım ayında da sürdü. EDDMİB’in, 2023 yılı kasım ayında 11 milyon dolar olan ihracatı, 2024 yılı kasım ayında yüzde 7 azalışla 10,2 milyon dolara indi.



Ege Bölgesi’nin kasım ihracatı 2 milyar 695 milyon dolar oldu


Ege Bölgesi kasım ayında 2 milyar 695 milyon dolar ihracat yaparken, 2023 yılı kasım ayındaki 2 milyar 669 milyon dolar olan ihracatını yüzde 1 geliştirmeyi başardı.


İzmir, 1 milyar 426 milyon dolarlık ihracatla Ege Bölgesi ihracatını domine etmeyi sürdürürken, İzmir’de kurulu iki serbest bölge kasım ayında 259 milyon dolarlık ihracat katkısı sağladı. İzmir’in ihracatı kasım ayında yüzde 4 düşüş gösterdi.


Manisa’nın kasım ayındaki ihracatı yüzde 2’lik azalışla 481 milyon dolardan 471 milyon dolara inerken, Denizli’nin ihracatı yüzde 19’luk artışla 324 milyon dolardan 385 milyon dolara ilerledi.


Muğla, 2023 yılı kasım ayında 82,5 milyon dolar olan ihracatını yüzde 40’lık artışla 115 milyon dolara yükselterek Ege Bölgesi’nde ihracat artış rekortmeni oldu. Balıkesir’in ihracatı yüzde 8’lik artışla 104 milyon dolara çıkarken, Aydın’ın ihracatı 101 milyon dolar olarak kayıtlara geçti.


Kasım ayında Kütahya ihracatını yüzde 10’luk gelişimle 31 milyon dolardan 34,5 milyon dolara taşırken, Afyon 29,3 milyon dolar ve Uşak 28 milyon dolar ihracatı hanelerine yazdırdılar.



Kasım ayında ABD zirveye çıktı


Kasım ayında, Ege İhracatçı Birlikleri’nden en çok ihracat yapılan ülkeler sıralamasında Amerika Birleşik Devletleri 144,8 milyon dolarlık taleple zirveye çıktı. ABD’ye, 2023 yılı kasım ayında 112 milyon dolar olan ihracat 2024 yılı kasım ayında yüzde 29 artış kaydetti.


Egeli ihracatçıların uzun yıllardır en çok ihracat yaptığı ülke olan Almanya kasım ayında 141 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırada kendisine yer buldu. İtalya, 89 milyon dolarlık ihracatla zirvenin üçüncü sırasındaki yerini korudu. EİB’den kasım ayında 203 ülke ve gümrüklü bölgeye ihracat yapılırken, 101’ine ihracat artışı oldu.


Eskinazi; “Sanayi, tarım ve madencilik sektörlerindeki artış sevindirici”


Ege Bölgesi’nden yapılan ihracatın 4 aydır üst üste Türkiye ortalamasının üzerinde arttığı bilgisini veren Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, kasım ayında EİB’den yapılan ihracatın tarım, sanayi ve madencilik sektörlerinde de artmasının sevindirici olduğunu dile getirdi.


2024 yılına girerken mevcudu korumak hedefiyle girdiklerini hatırlatan Eskinazi, “11 aylık performansımızla mevcudu koruduğumuz gibi, yüzde 1,3’lük ihracat artış hızı yakaladık. Döviz kurundaki artış enflasyonla uyumlu olsaydı ihracatımız yüzde 10 artış hızını yakalayabilirdi. Bu da yaklaşık 1,5 milyar dolar daha fazla ihracat yapmamıza olanak verirdi. Türkiye’nin büyümesinin itici gücünün ihracat olduğu son açıklanan verilerle ortaya çıktı. Türkiye 3,5’e aşağı yönlü revize ettiği büyüme hedefini tutturabilmek için ihracatçısına uygun faiz oranlı finansmanı temin etmesi gerekir. Enflasyonla mücadele kapsamında ekonomide iç piyasa 2025 yılında da soğutulmaya devam edecek. Çıkış yolumuz ihracat” şeklinde konuştu.



EİB’den kasım ayında 1 milyar 664 milyon dolarlık ihracat

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Samsun Deneme sınavı, bacağı kırılan gencin ayağına geldi SAMSUN (İHA) – Samsun’un İlkadım Belediyesi Etüt ve Eğitim Merkezi (İLKEM) öğretmenleri, spor yaptığı sırada sakatlanan ve ameliyat olan Liselere Giriş Sınavı (LGS) Hazırlık Kursu öğrencisi Ufuk Uzun’un hem doğum gününü kutladı hem de deneme sınavı yaptı. İLKEM, öğrencilerin daha iyi eğitim almaları ve gelecek planlamalarını en iyi şekilde yapabilmeleri için kurs merkezlerindeki eğitim ve öğretime devam ediyor. Öğretmenler, eğitim faaliyetlerinin yanı sıra, öğrencilerin sosyal olarak da hayata hazırlanması için birebir çalışmalar gerçekleştiriyor. İLKEM LGS Hazırlık Kurslarında eğitim gören ve okulda spor yaptığı sırada sakatlanan 8. sınıf öğrencisi Ufuk Uzun’un dersleri ve denemeleri, İLKEM öğretmenleri tarafından titizlikle takip ediliyor. Öğretmenler, sakatlığı dolayısıyla okula ve kurslara gidemeyen, Ufuk’un deneme sınavlarını evinde yaparak, sınava yönelik hazırlıklarını sürdürüyor. Sınav ayağına geldi Yaşardoğu İLKEM LGS Hazırlık Kursu 8. sınıf öğrencisi Ufuk Uzun’a geçmiş olsun dileklerini ileten İlkadım Belediye Başkanı İhsan Kurnaz, “Belediyemizin, gençlerimizi gelecek hayallerine kavuşturan eğitim yuvası İLKEM’de uzman öğretmen kadromuzla, sınavlara hazırlık sürecimiz devam ediyor. İLKEM yalnızca eğitim yuvası değil, gençlerimizin sosyalleşmesi ve geleceğe hazırlanması için de önemli bir nokta. Geçtiğimiz günlerde okulunda talihsiz bir kaza geçiren ve sonucunda sakatlanarak iki kez ameliyat olan Ufuk Uzun kardeşimiz de Yaşardoğu İLKEM’de LGS’ye hazırlanıyor. Öğretmenleri de istirahatinde Ufuk’un derslerinden geri kalmaması için evine giderek hem derslerini takip ediyor hem de deneme sınavlarını yapıyor. Ayrıca Ufuk’un öğretmenleri tarafından doğum günü kutlandı ve kendisine bir nebze olsun moral aşılanmış oldu. Sosyal belediyecilik noktasında tüm ekibimiz canla başla çalışıyorlar. Yavrumuza en içten geçmiş olsun dileklerimizi iletiyor, gireceği sınavlarda başarılar diliyorum” dedi. İyileşmeyi beklediği evinde deneme olan Uzun ise belediye ekiplerine duyarlı davranışlarından ötürü teşekkür etti.
Muğla Manchester sokaklarında Marmaris tanıtımı İngilizlerin dikkatini çekti Türkiye’nin gözde turizm beldelerinin başında yer alan Marmaris’in tanıtımı için adeta seferberlik başlatan Marmaris Esnaf Odası Başkanlığı, İngiltere Manchester sokaklarında Marmaris’in tanıtımı için mesai yapmaya başladı. Oldukça dikkat çeken tanıtımlarla Marmaris Esnaf Odası Başkanı Mehmet Ayyıldız, İngilizleri Marmaris’e davet etti. İlginç etkinlik hem yurt içi hem de yurtdışı basınının da ilgisini çekti. İngiltere’nin Manchester şehrinde yüksek binalar ve araçlar, “Bu yaz Marmaris’e gelin” reklamlarıyla donatıldı. Marmaris’in turizm potansiyelini artırmak ve daha fazla İngiliz turisti bölgeye çekmek amacıyla yürütülen kampanya hakkında bilgi veren Marmaris Esnaf Odası Başkanı Mehmet Ayyıldız, “Yaz aylarında hem ülkemize hem de güzel Marmaris’imize daha fazla turist gelmesi adına tanıtım çalışmaları yapıyoruz" dedi. İngiltere’nin Manchester şehri Türkiye’nin önemli tatil destinasyonlarından olan Marmaris’in tanıtım reklamlarıyla donatıldı. Marmaris Esnaf Odası Başkanı ve Marmaris Ahiler Esnaf ve Sanatkarlar Kredi ve Kefalet Kooperatifi Başkanı Mehmet Ayyıldız Marmaris’in tanıtımı için Manchester’da başlattıkları kampanada bizzat kendisi de çalışarak Türkiye’nin ve Marmaris’in tanıtımı için mesai harcıyor. Marmaris’in bilinirliğinin arttırılması ve aynı zamanda Marmaris esnaf ve sanatkarının daha fazla para kazanması amacıyla böyle bir çalışma yürüttüklerini kaydeden Başkan Ayyıldız, “İngiltere’deki tanıtım çalışmalarından çok memnunuz. Marmaris ve tanıtım çalışmalarımız çok fazla ilgi görüyor. Digivan diye geçen araçlar İngiltere’deki tüm sokaklarda dolaşıyor ve çok dikkat çekiyor. Bu araçlara Marmaris ile ilgili görseller giydirerek Marmaris’in tanıtımını yapmaktayız. Sadece araçları gezdirerek değil, bunun dışında da İngiltere’deki iletişim kanallarını da kullanmaya çalışıyoruz. İngiltere’de en çok dinlenen radyo programlarına katılıp, radyolarda reklamlar verip Marmaris’in reklamını yapmaya çalışıyoruz. Yine İngiltere’deki, Liverpool’daki, Londra’daki, Manchester’daki gazetelere çıkıp, gazetelerde Marmaris’le ilgili reklamlar yapmaya çalışıyoruz. Yani sadece tek bir alanda değil, İngiltere’deki bütün iletişim kanallarını kullanarak güzel Marmaris’imizi ’Come to Marmaris this summer’, ’Hadi bu yaz Marmaris’e gidelim’ sloganıyla turist çekmeye çalışıyoruz” dedi. “2024 verileri, İngiltere’nin önemini ortaya koyuyor” Başkan Ayyıldız, 2024 yılı verilerine değinerek, “2024 yılı verilerine baktığımız zaman Marmaris ve Marmaris’in yakınlarındaki turizm şehirlerindeki sayıları karşılaştırdığımızda 2024 yılında yaklaşık 3 milyon 600 bin civarında turist gelmiş. Bunun yaklaşık 1 milyon 600 bini İngiltere’den gelmiş. Yani 2024 yılında Marmaris ve yakınlarındaki turizm şehirlerine toplam gelen turist sayısının yaklaşık yüzde 45’i İngiltere’den. İşte biz de o yüzden İngiltere’deyiz. O yüzden İngiltere pazarından daha fazla pay alabilme çabasındayız. İngiltere bizim için çok önemli” diyerek Marmaris’i tanıtmaya devam edeceklerini söyledi. “En büyük faktör güneşimiz” Marmaris’in doğal güzelliklerinin yanında güneşinin de turizm açısından çok önemli olduğunu kaydeden Mehmet Ayyıldız, ‘Neden turistler Marmaris’e geliyor ya da neden gelsin?’ derseniz bence bunlardan en büyük faktör güneşimiz. İngiltere’nin en büyük problemi güneşin olmaması. Bizim de en büyük avantajımızın yılın yaklaşık 10 ayı günlerimizin güneşli olması. Yani aralık ayında, ocak ayında bile Marmaris’te ya da turizm şehirlerinde kısa kolluyla dolaşıp gezebiliyorsunuz. İkincisi Marmaris’in ya da turizm şehirlerindeki esnafların ya da yaşayanların güler yüzlü olması, misafirperver olması ve İngiliz turistlere hiç yabancı ülkedeymiş gibi hissettirmiyorlar. Sanki kendi memleketlerindeymiş gibi gösteriyorlar ve İngiliz turistler Türkiye’ye ya da turizm şehirlerine geldikleri zaman her türlü alışverişleri yapabiliyorlar. Her türlü yiyecek içeceğe ulaşabiliyorlar ve kendi tatlarını çok rahatlıkla bulabiliyorlar. Bu yüzden bence İngiliz turistler Marmaris ya da turizm bölgelerine muhakkak gelmeli” şeklinde konuştu. “Sokakta yapılan reklamlar daha etkili” Son yıllarda Marmaris’in tanıtımı için yapılan projelere de değinen Başkan Ayyıldız, “Bundan yaklaşık 3 yıl önce biz yine İngiltere’deki şehir otobüslerini Marmaris görselleriyle giydirmiştik. 2 yıl önce yine İngiltere’deki BlackHop denilen siyah taksileri giydirmiştik. Şimdi bu yıl da radyo, gazete, Digivan ve Ox Tower denilen yüksek binalardaki LED ekranlara reklamları verdik. Şunu gördük. İnsanlara sokakta dokunmak lazım. Tatile çıkma ihtimali olan insanları sokakta yakalayıp onları bir şekilde ’acaba biz Marmaris’e gidebilir miyiz? Biz Türkiye’ye gidebilir miyiz?’ akıllarına sokmak lazım. Bunun da en kolay yolu en rahatı sokakta yapılan reklamlar. Biz de elimizden geldiğince bu tanıtım çalışmalarına sokakta yer almaya çalışıyoruz. İnsanların birebir gözüne, kulağına dokunmaya çalışıyoruz” dedi.