EKONOMİ - 04 Ocak 2025 Cumartesi 11:00

Bursa’nın ihracatını otomotiv sırtladı, 2024 ihracatı 38,6 milyar dolar oldu

A
A
A
Bursa’nın ihracatını otomotiv sırtladı, 2024 ihracatı 38,6 milyar dolar oldu

Türkiye’nin genel sekreterlik bazında en fazla ihracat yapan ikinci birliği olan Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin (UİB) 2024 yılı aralık ayı ihracatı yüzde 9 artışla 3 milyar 651 milyon 549 bin dolar olarak gerçekleşti. UİB’in 2024 yılındaki toplam ihracat tutarı ise önceki yıla göre yüzde 6 oranındaki artışla 38 milyar 637 milyon 29 bin dolara ulaştı. Bursa’nın ihracatını yüzde 83 oranındaki katkı ile otomotiv ve yan sanayi sırtladı.


İhracat rakamları değerlendiren UİB Koordinatör Başkanı Baran Çelik, “2024 yılı, küresel ekonomi açısından zorlu geçerken, global pazarda yoğun bir talep daralması yaşandı. Buna rağmen, ülkemiz yılı artan ihracatıyla bitirmiştir. Bunda şüphesiz ihracatçılarımızın önemli payı bulunmaktadır. Uludağ İhracatçı Birlikleri olarak 2024 yılını da rekor ihracatla tamamlamış olmaktan mutluyuz” dedi.


OİB’in 2024 ihracatı 32,3 milyar dolar


Aralık ayında 3 milyar 110 milyon 976 bin dolar ihracat gerçekleştiren Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin (OİB), 2024 yılındaki toplam ihracatı ise önceki yıla göre yüzde 7 artışla 32 milyar 330 milyon 397 bin dolar olarak açıklandı.


Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB), aralık ayında 95 milyon 808 bin dolar ihracata imza attı. UTİB’in 2024 yılı ihracat toplamı da 1 milyar 272 milyon 280 bin dolar olarak gerçekleşti.


UHKİB’ten 2024’de 863 milyon dolar ihracat


Uludağ Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin (UHKİB) aralık ayı ihracatı 56 milyon 101 bin dolara ulaşırken, UHKİB’in 2024 yılı ihracat toplamı 862 milyon 945 bin dolar seviyelerinde gerçekleşti.


Aralık ayında, 30 milyon 919 bin dolar ihracat yapan Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB), 2024 yılında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5’lik artışla toplam 312 milyon 71 bin dolar ihracat gerçekleştirmiş oldu.Aralık ayında, 12 milyon 664 bin dolarlık ihracat gerçekleştiren Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB), 2024 yılında 206 milyon 496 bin dolarlık dış satışa imza attı.


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Aydın Malgaç Baskını’nın planlandığı tarihi bina ziyaretçilerini bekliyor Aydın’ın Çine ilçesinde bulunan ve bir zamanlar Milli Mücadele’nin önemli karakollarından olan, Malgaç Baskını’nın da planladığı yer olarak bilinen tarihi bina şimdilerde Kuva-yı Milliye Müzesi olarak ziyaretçilerini bekliyor. Çine’de Milli Mücadele’nin önemli karakollarından biri olarak dikkat çeken tarihi bina, günümüzde Kuva-yı Milliye Müzesi olarak ziyaretçilerini ağırlıyor. Bir zamanlar Kurtuluş Savaşı kahramanlarının stratejik kararlarını aldığı bu bina, özellikle Malgaç Baskını gibi tarihin unutulmaz olaylarının planlandığı mekan olma özelliğiyle dikkat çekiyor. 1906-1909 yıllarında Sultan Abdülhamid Han tarafından yaptırılan tarihi bina, 1919-1979 yılları arasında Çine Askerlik Şubesi olarak hizmet verdi. Kurtuluş Savaşı döneminde, Muğla’dan Aydın’a savaşa katılmak isteyen vatandaşların toplanma merkezi olarak bilinen bu bina, Yunan işgaline karşı gerçekleştirilen önemli operasyonların da karar merkezi oldu. Özellikle, Yörük Ali Efe ve Albay Şefik Aker liderliğinde Ege’de Yunan işgalcilerine karşı atılan ilk tokatlardan biri olarak tarihe geçen Malgaç Baskını’nın planlarının da bu binada yapıldığı biliniyor. Tarihi bina ziyaretçilerini bekliyor 2006 yılında restorasyonu başlatılan ve 2008 yılında da Kuva-yı Milliye Müzesi olarak kapılarını açan tarihi binada Milli Mücadele Dönemi’ni anlatan eserlerin yanı sıra etnografik ve arkeolojik eserler de sergileniyor. Ziyaretçilerine dönemin ruhunu hissettiren müze, şimdilerde ziyaretçilerini beklerken misafirlerinin de tarihe tanıklık etmelerini sağlıyor.
İstanbul Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri isim değişikliğine gitti Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri globalleşme ve sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında isim değişikliğine gitti. Şirket, 6 Ocak 2025 tarihi itibarıyla yoluna ‘Sanipak’ adıyla devam edecek. Yenilikçi markalarıyla 55 yıldır temiz ve sağlıklı bir yaşam için hayatın her anına eşlik etme amacıyla çalışan ‘Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri’, globalleşme ve sürdürülebilirlik stratejisi kapsamında isim değişikliğine gitti. Şirket, 6 Ocak 2025 tarihi itibarıyla yoluna ‘Sanipak’ adıyla devam edecek. Sanipak, hijyen ve sağlık anlamındaki İngilizce ‘sanitary’ kelimesi ile Türkçe temiz anlamındaki ‘pak’ kelimesinin birleşiminden oluşuyor. “Sanipak’ın hikayesi 55 yıl önce başladı” İsim değişikliğine dair görüşlerini paylaşan Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, “Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri bundan 55 yıl önce temiz ve sağlıklı bir yaşam için yola çıktı. Selpak ile Türkiye’nin ilk markalı temizlik kağıdı üretimini yaptı. Yıllar içinde kişisel hijyen konusunda gerek kategori oluşturarak gerekse bulunduğu kategorileri geliştirerek zengin bir marka ve ürün portföyü oluşturdu. Böyle güçlü ve yenilikçi bir portföye sahip şirketimizin adını, uluslararasılaşma yolculuğunu da destekleyen ve daha küresel bir isim olan Sanipak’a dönüştürdük. Değişen ve gelişen sürdürülebilirlik gündemine bütüncül bakış açımızı da yansıtan bu kararla, kuruluşumuzun adından ‘tüketim’ kelimesini çıkardık” dedi. “Bölgenin lider temizlik kağıtları şirketi olma vizyonuyla çalışıyoruz” Sanipak CEO’su Bülent Kozlu da, temizlik kağıtlarında Türkiye’nin lider kuruluşu olduklarını vurgulayarak, “Kişisel hijyen denince ilk akla gelen Selpak, Solo, Uni Baby, Selin, Okey gibi markalarımız ile her 10 evden 8’inde hayatın her anına eşlik ediyoruz. Türkiye pazarındaki sürdürülebilir büyümemizi devam ettirirken, uluslararasılaşma stratejimiz kapsamında farklı coğrafyalarda marka yatırımları yapıyoruz. 6 Ocak 2025 tarihi itibarıyla yolumuza yeni ismimiz olan Sanipak ile devam edeceğiz. Ürün yenilikçiliğini sürdürülebilirlikle harmanlamayı, Türkiye ve Fas’taki modern fabrikalarımızdaki üretim ve istihdamımızla değer oluşturmayı sürdüreceğiz. Ürünlerimizi kullanan müşterilerimizin ihtiyaçlarını öngörerek yaşamlarına değer katmak yine önceliğimiz olacak” diye konuştu. Türkiye’nin ilk temizlik kağıtları şirketinden kişisel hijyen alanında öncülüğe uzanan yolculuk Şirketten yapılan açıklamaya göre Sanipak’ın yolculuğu, 1969 yılında İpek Kağıt’ın kurulması ve Türkiye’nin ilk markalı temizlik kağıtları fabrikasının faaliyete geçmesiyle başladı. 1970 yılında ilk temizlik kağıtları üretimini yapan şirket, 1971’de Selpak ve 1978’de Solo markaları ile kategoriyi oluşturdu ve büyüttü. İlkleri ve enleri gerçekleştiren marka, bugün markalı temizlik kağıtları kategorisinde lider şirketlerden biri konumunda. Marka, Türkiye temizlik kağıtları pazar payını son iki yılda yüzde 22’den yüzde 27’ye çıkararak liderliğini pekiştirdi. Selin limon kolonyası ile pazar liderlerinden biri olan şirket; Uni Baby, Detan, Defans gibi markaları ile bulunduğu kategorilerde ilk iki şirketten biri. Şirket 60’tan fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyor ve yüzde 40 pay ile Türkiye temizlik kağıtları ihracat liderlerinden biri konumunda. Irak, Gürcistan ve Azerbaycan’da ilk üç oyuncu arasında yer alıyor. İhracat ile başlayan, fabrika yatırımı ve ardından pazar liderlerinden biri olan Jeesr’i satın alma süreci ile Fas yatırımlarını büyüten şirket Fas’ta pazar liderliğini üstleniyor. Danimarka, İngiltere, Polonya, Yunanistan, Romanya gibi Avrupa ülkelerine de ihracat yapan şirket, cirosunun içinde üçte bir olan yurt dışı satışların payını Fas yatırımlarının da gücüyle yüzde 50’ye yükseltmeyi hedefliyor. Açıklamaya göre Sanipak çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik için somut hedefler kapsamında çalışmalarını ‘Yarınlara Sözümüz’ çatısı altında yürütüyor. Tüm temizlik kağıtları ürünlerinde endüstriyel ormanlardan elde edilen selülozu kullanan şirket doğal kaynakların sorumlu kullanımını destekliyor. Temizlik kağıtları ürün grubundaki tüm ambalajları geri dönüştürülebilir olan şirket aynı zamanda tüm atıklarının yüzde 96’sını geri kazanıyor. En önemli üretim girdisi olan suyun etkin kullanımı için atık su geri kazanımı gibi süreçleri devreye alan şirket 2028 yılına kadar su yoğunluğunu yüzde 47 oranında düşürmeyi hedefliyor. Enerji verimliliği projeleri ile son bir yılda enerji kullanımını yüzde 5 azaltırken Türkiye’deki tüm fabrikalarında elektriğin tamamını yenilenebilir kaynaklardan sağlıyor. Türkiye’de kişisel hijyen farkındalığı, kadının güçlenmesi ve çevre bilinci için projeler hayata geçiren şirket, son olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı iş birliği ile turizm sektörü çalışanlarına yönelik Sıfır Atık Mavi eğitim projesini başlattı.
Antalya Alanya Belediye Tiyatrosu 2024’te 10 bin izleyiciyi sanatla buluşturdu Alanya Belediye Tiyatrosu, 2024’te yaklaşık 10 bin izleyiciyi sanatla buluşturdu. Alanya Belediye Tiyatrosu (ABT) geçen ocak ayından itibaren sahnelediği oyunlarla binlerce tiyatroseveri bir araya getirdi. 12 kez sahnelenen ‘Aşk Bir Şey Değildir’ adlı oyun büyük ilgili toplarken ‘Ne Kadar Komik Bir Öykü Bu’ oyunu 8 kez izleyici ile buluştu. ‘Kadınlar Filler ve Saireler’ oyunu 4, ‘Yaşlı Adam ve Deniz’ 14, ‘Prömiyer Partisi’ 2 ve ‘Bir Acayip Resmigeçit’ ise 4 kez oynandı. Yıl içinde 3 turne ABT, 2024’te ilk olarak 9. Adana Şehir Tiyatroları Festivali’ne katıldı. 17 farklı şehir tiyatrosunun oyunlarının sahnelendiği 14 Ekim-5 Kasım tarihlerindeki festivalde ‘Yaşlı Adam ve Deniz’ adlı oyun Adanalı sanatseverlerle buluştu. ABT, aynı oyunla Kazakistan’ın Çimkent kentinde 6-11 Kasım tarihlerindeki 9. Uluslararası Orta Asya Ülkeleri Tiyatro Festivali’ne de katıldı. 12. Uluslararası İzmir Tiyatro Festivali’nde de 31 şehir tiyatrosu arasında yer alan ABT sahneye koyduğu ‘Ne Kadar Komik Bir Öykü Bu’ adlı oyunla izleyicilerden tam not aldı. En iyi erkek oyuncu ödülü kazananı ABT’den Uluslararası Orta Asya Ülkeleri Tiyatro Festivali’nde sahne alan, Türkiye’den davet alan tek ekip olan Alanya Belediye Tiyatrosu, ekibi ve performansıyla büyük alkış aldı. Oyuncu Fırat Onur Deniz, en iyi erkek oyuncu ödülüne layık görüldü. Sanatseverler için ocak ayı içerisinde Alanya Kültür Merkezi’nde sahne alacak oyunlar ise şöyle; ‘Bir Acayip Resmigeçit’ 10-11 Ocak, ‘Yaşlı Adam ve Deniz’ 17-18 Ocak, ‘Bir Acayip Resmigeçit’ 24-25 Ocak, ‘Prömiyer Partisi’ 31 Ocak-1 Şubat.